Oly távol vagy tőlem (?) címmel a zenetanítás online lehetőségeiről rendezett fórumot a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja tavasszal a Budapest Music Centerben. A fórum záró panelbeszélgetésén komoly- és világzenei, valamint jazz és elektronikus online zenetanításról esett szó.
Máshogy írjuk online a dalt? Tette fel címével is a kérdést a zenetanítás online lehetőségeiről rendezett fórum utolsó panelbeszélgetése, amelyet Horváth Gergely producer, padlástér moderált, és ami Andrásik Remo és Osváth Gábor új, könnyűzenei tananyagrendszert bemutató előadásához kapcsolódott.
A moderátor felvetéseire ezúttal is négyen reagáltak. Bakonyi Bálint zenei producer, oktató, aki DJ-ként (HiBoo) a hazai underground techno szcéna oszlopos tagja, és 1998 óta foglalkozik zeneszerzéssel, dolgozott hangmérnökként, 2016-ban megalapította az IG Schoolt, amely ma már Producer School néven ismert, ahol digitális zeneszerzést, felvételkészítést és utómunkát tanít. Bágyi Balázs, Szabó Gábor- és Gramofon-díjas jazzdob előadóművész, zeneszerző, Artisjus-díjas zeneoktató, a Magyar Jazzszövetség korábbi elnöke. Liber Endre, népzenész, kiadó, producer, a Hangvető Zenei Terjesztő Társulás Kft. egyik alapítója, az NKA Halmos Béla Program Kollégium vezetője és Sigrai László informatikus mérnök, ütőhangszeres, az Editio Musica Budapest Zeneműkiadó igazgatója.
A moderátor vitaindító kérdése az online tér használatát feszegette, amire reagálva Bakonyi Bálint elmondta, hogy intézményében folyamatosan fejlesztik az online tartalmakat, és amennyire csak lehet, használnak is ilyeneket a náluk folyó képzés során. Bágyi Balázs elmondta, hogy ő már évek óta oktat online formában is, ami elsősorban a tanbár és a diák között fizikai távolság áthidalása miatt történik. Vélemény szerint ilyenkor a tanítvány figyelmének megragadása a legfontosabb, kiváltképpen, ha a kisgyerekekkel foglalkozik a zenepedagógus. Liber Endre kiindulásként a táncház-mozgalmat és a táborokat elevenítette fel, mint az élő tanár-diák kapcsolat iskolapéldáit, majd hozzátette, hogy semmiféle oktatás nem működhet a személyes motiváció nélkül. Kijelentette, hogy egy elhivatott tanárt semmi sem tud pótolni, ugyanakkor a 21. század kínálta modern lehetőségeket meg kell ragani, és amit lehet, használni kell. Főleg, hogy ma már szinte minden családban van online kapcsolat.
Horváth Gergely következő témafelvetése arra vonatkozott, hogy épülhet fel egy használható online tananyaga különböző műfajokban. „Olyasmi-e ez, amit mintegy forgatókönyvként lehetne használni egy video oktató anyag forgatásakor?” Bágyi Balázs elmondta, hogy évek óta készül a jazzdobolás online tananyag, amely hiánypótló és úttörő jellegű. Az online tananyagok térnyerésétől függetlenül azonban a nyomtatott kottára mindig szükség lesz. Nagy kérdés, hogy lesz-e valaha olyan technológia, ami megfeleltethető lesz majd a papír kényelmének, miközben tudható, hogy javában zajlik a digitális kottafejlesztés. Bakonyi Bálint a felvetés kapcsán kifejtette, hogy nem teljesen hisz az online oktatásban. Véleménye szerint az oktatás közben is „élvezni kell az ember kipárolgását, ami online térben lehetetlen”. Szerinte kiegészítő tevékenységként működhet az online oktatás, mert az emberi kapcsolatok nem működnek csak online térben.
Lieber Endre a moderátor kérdésére válaszolva elmondta, hogy hosszú ideje fejlesztik a FolkMe oktató programot, aminél cimbalmos részéhez egy 270 oldalas tananyag volt a kiindulási pont. Az eredmény pedig kicsit olyan lett, mintha lenne egy olyan tanárod, akit otthon elő lehet venni. Ugyanakkor fontos, hogy például a cimbalomnál nagyon fontos a vizualitás az oktatás során. A kész tananyaggal kapcsolatban pedig hozzátette, hogy először azt gondolta, senkit nem fog érdekelni, aztán kiderült, ennek épp az ellenkezője lett az igaz.
Bágyi Balázs egyetértett abban, hogy a hangszeres oktatásnál fizikálisan ott kell lenni a tanuló, kiváltképp a gyerekek mellett, megfogni a kezüket, megmutatni a helyes tartást, azonnal javítani a hibákat, pláne a kezdőknél, mert ha valami rosszul rögzül, az beláthatatlan károkat okoz. Sigrai László ehhez csatlakozva meg is legyezte, hogy bizonyos oktatóanyagokat nincs értelme adoptálni, pláne gyerekek esetében.
Horváth Gergely egy aktuális témát is behozott a beszélgetésbe. Az AI milyen alapvető változásokat okozhat a zenetanításban? Bágyi Balázs elmondta, hogy mint zenész, élő zene párti. A valódi örömforrás az élő zene. Sigrai László sem nem drukkol a mesterséges intelligenciának, Bakonyi Bálint szerint viszont kikerülhetetlen a használata, hiszen az AI már marketinget is tanul, mivel a már meglévő tudást dolgozza fel, ebből építi magát folyamatosan. Az egyediség azonban megmarad az emberiség jellemzőjének, ezáltal az egyén ki tud tűnni a masszából, a zene kiemelkedik a zajból.
Rozsonits Tamás