A TikTok lett mára az a platform, ahol zenéket fedeznek fel a fiatalok, háromnegyedük itt ismerkedik meg új dalokkal. A trendeket a szakértőknek és a zenecsinálóknak is érdemes ismerniük. Így tehettek például a Valmar Úristen?! című számának promóciója kapcsán, amelynek bemutatkozó kampányát, még a dal megjelenése előtt, a TikTokon indították el, ezzel pedig úttörőkké váltak Magyarországon.
Az új technológiák befolyása a fiatalok zenefogyasztására címmel tartott előadásán számolt be minderről Gedeon Andrea, a WMMD marketing specialistája 2022. október 18-án, a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportjának „Könnyű zenét vinni az iskolákba?” elnevezésű könnyűzenei, oktatási fórumán. A „Kint is vagyok, bent is vagyok”, a rendhagyó énekórák lehetőségei körüljáró panelbeszélgetés felvezetéseként a szakember arra kereste a választ, hol töltik a fiatalok az időt az online térben.
Elhangzott: a 18-24 év közöttiek ötöde napi 6-7 óránál is többet mobilozik, 2021-ben a TikTok a legtöbbet letöltött közösségi alkalmazás, ráadásul a szülök között is ez a leggyakrabban blokkolt applikáció. Több mint 150 országban van jelen egyébként a TikTok, 3 milliárd telepítéssel a ledinamikusabban fejlődő alkalmazás, amelyen 1 milliárd havi aktív felhasználó van jelen, havonta pedig több mint 850 percet töltenek itt a felhasználók.
Ugyan kevés hazai kutatás áll rendelkezésre és a szolgálatók is ritkán adnak ki információkat, az könnyedén kideríthető, hogy több mint 2 millió felhasználója van itthon a TikToknak, akiknek jelentős része, kétharmada 18 éven felüli. Mára mintegy 430 dal érte el az egymilliárdos videónézettséget TikTok-hangként, ami 2019-hez képest háromszoros növekedést jelent, miközben egyes dalok esetében 20 milliárd feletti megtekintésekről is beszélhetünk.
A TikTok eredményei között sorolható fel, hogy a zenekarok és a zeneszámok közönséghez való eljuttatásában, a dalok felfuttatásában jelentős szereppel bír – ahogy azt az előadó említette, a TikTok lett az a platform, ahol új zenéket fedeznek fel a fiatalok, ráadásul mindezt hirdetések nélkül, organikus elérések révén teszik. Számos régi dal is a TikToknak köszönhetően éli második virágkorát: a Stranger Things című sorozat egyik jelenetében aláfestésként megszólaló 1985-ös dal, Kate Bush Running Up That Hill című száma alig pár nap alatt hódította meg újra a zenei toplistákat, napjaink legnépszerűbb előadóit is maga mögé utasítva.
Jelentős azonban az egyes, a zenei területet érintő alkalmazások egymásra hatása, ökoszisztémája is. A kutatások alapján a népszerű dalokra elsősorban a Spotifyon, másodsorban a Youtube-on keresnek rá. De Justin Bieber 4 millió egyéni nézőt hozó élő koncertje pedig a koronavírus-járvány idején 700 ezerről 20 millióra növelte követőinek számát a TikTokon. Az alkalmazás sikereit látva pedig már elindult annak konkurenciája is: a Youtube Shorts 2 milliárdos látogatói bázison kezdett el építkezni, átlagosan 30 milliárdos napi megjelenést elérve.
T. E.