A legcsajozósabb hagszer
2021. február 08. írta: Rozsonits Tamás

A legcsajozósabb hagszer

szimpla_l.jpg

A közelmúltban a zeneoktatásban is alkalmazható ismeretterjesztő video-anyagot adott kézre a világ egyik dobosa, Sümeghi Tamás, A dobolás útja 1910-től a könnyűzenében címmel. Erről (is) beszélgettek Rozsonits Tamással.

  • Téged mikor és miért fogott meg a dob és a dobolás?
  • Viszonylag későn, 16 éves korom körül kezdtem el dobolni. Nagyanyám üres házában próbáltunk egy sulizenekarral. Ott gitároztam. Legalábbis én azt hittem. Aztán szólt a zenekarvezető, aki akkor már régóta gitározott, hogy ezt inkább ne erőltessem. Viszont nem volt dobos! Itt ismerkedtem meg a diszperzites vödrök varázslatos világával. Akkor még dob ugye, szóba sem jöhetett. Utána Drága Anyám fazekait, fedőit csapkodtam szanaszét a lakótelep negyedik emeletén az Anthrax zenekar Among The Living koncertvideójára. Gondolhatod, mennyire voltam népszerű a házban… később valamikor elkísértem a cimborámat egy próbaterembe gitárt vásárolni. Ott volt a sarokban egy dob, akkor láttam előszőr dobot valóságban. Beavászkodtam mögé. Egyszer csak mondja az eladó srác, hogy valamit játszik én meg kísérjem le. Megmutatja a cimborámnak, hogy szól a gitár zenekari környezetben. Azt se tudtam, hogy működik a lábcin. Nagy ugrás volt ez a vödröktől, de nagyon jól sikerült a móka. A gitár nem tudom, hogy gazdát cserélt-e, de nekem ott sok minden eldőlt.
  • Kik voltak a tanáraid, mestereid?
  • Előszőr autodidakta módon tanultam, mert félreértettem egy cikket és azt hittem, hogy az akkori kedvenc dobosom, Nicko McBrain is így tanult. Pedig nagyon nem….jópofa volt, csak megálltam a fejlődésben. Aztán Oláh Szilárdhoz jártam. Zseniális dobos, dobtanár volt. Utána kerültem Szanyi Janóhoz, aki a magyar dobtanítás egyik ikonja. Ijesztő tudás, metódus van a fejében. Nagyon büszke voltam mikor később felajánlotta, hogy csináljuk együtt tovább az iskolát. Aztán az egyik bemutatómon a Dobosok Farsangján közelebbről összeismerkedtem Martonosi Gyuri Bával. Tőle is rengeteget tanultam. És a net, meg a tanulók. Nagyon sok kiváló anyag van a neten, a tanulók pedig mindig frissen tartanak az újdonságokra, és meglepnek a tudásukkal.
  • Játszol-e más hangszere(k)en is?
  • Egyszer azt hittem gitározok. De nem…
  • Milyen zenekarokban játszottál korábban?
  • Hú, hát sok helyen. Szeretem a változatosságot. Játszottam Big Bandban Tóth Sándor vezetésével. Pop zenekarokban, pl. Sugarloaf. Soft rock: Keresztes Ildikó Band. Instrumental: Szekeres Tamás Band, Alapi Power Trio. Blues: Garda- Benkő Zsolt Band. Crossover az Operaház művészeivel: WalküRock. Trash Metal csapatban. Andrei Konchalovszki Emmy Díjas rendezővel dolgoztam a Diótörő musical filmben. Kipróbáltam a musicalt a Szöszivel. Természetesen ezen kívül is rengeteg izgalmas dolog van, volt. Pl szürreális éjszakába nyúló, mindent elsöprő zenélés Harold Toddal, Lenny Kravitz szaxofonosával egy dobtábor után Nagy Petiékkel…. szóval próbálok nem unatkozni.
  • Jelenleg hol dobolsz?
  • Most három fő színpados zenei elfoglaltságom van. A Hangszert a kézbe! sorozat, ahol egy hangszerkiállítást turnéztatunk országszerte. Immár ötödik éve. Ennek van egy edukációs része is, ahol meghívott kiváló előadókkal együtt én is tartok rendhagyó énekórákat. Pop vonalon a Das Funk zenekarban játszom. Illetve az Action zenekarral dolgozunk. A HAK! turné folytatódik, ahogy rendeződnek a vírussal kapcsolatos dolgok. Idén 17 helyszín van beírva a naptárba, helyszínenként négy nap. Mind a két zenekarral megkaptuk a megrendelést az új lemezre, mostanában jönnek ki a klipek is. Természetesen ahogy lehet, indulnak a lemezt promótáló koncert-turnék. Tavaly két koncertfilm is megjelent, ahol játszom.
  • Mikor kezdtél el tanítani?
  • Ha jól emlékszem Szanyi Janó mellett kezdtem el komolyabban foglalkozni a tanítással. Szerintem 2000 előtt lehetett ez néhány évvel… bő 20 éves lehettem. De az első jó néhány év az sokkal inkább tapasztalatgyűjtés volt, sem mint tanítás.
  • Milyen anyagokból oktatsz?
  • Tavaly elkészült a saját iskolám. Vannak olyan sulik, amikből rendszeresen dolgozunk. Pl. Dante Augistini első két iskolája, Rod Morgrnstein zenei könyve, Gary Chaffe groove koncepció , Four Way Coordination, John Pickering Jazz Cookbook. De ez egy idő után egyénre szabott, én az élményalapú oktatás híve vagyok. Az egyik tanulómat pl. most készítem fel a Bartók konzi felvételijére, ott Nesztor Iván könyvéből tanulunk.
  • Létezik-e ebből nemzetközi standard?
  • Nem igazán hiszek a mindent felülbíráló egyetemes zeneoktatási standardokban. Ez szerintem egy szubjektív műfaj. Természetesen kell tudni hozni azt az úgynevezett normát, amitől egy tanulóból jó zenész lesz, beleértve a technika, kotta, dalok stb csomagot. De, hogy ki, hogy jut el ide, az nem egyetemes. Hangsúlyozom ez csak az én véleményem, de én szerencsés vagyok, mert nem vagyok beszorítva egy iskola tanmenetének keretei közé.
  • Kikből tevődik össze a tanítványaid köre életkori megoszlás szerint?
  • Teljesen változó. Gyerekkortól az egészen szépkorúakig.
  • Van-e ideális életkor ahhoz, hogy valaki dobolni kezdjen?
  • Az attól függ, mit szeretne elérni. Ha nagyot akar hasítani, akkor minél korábban, annál jobb. De a dobolás lehet egy jó hobbi, vagy bármi más is. Van olyan tanulóm, aki felnőtt fejjel kezdett el dobolni és most vígan játszik zenekarban. A lényeg, hogy élvezzük.
  • Kik a példaképeid ?
  • Nincs ilyen. Szerintem mindenkitől lehet tanulni. Anderson Paakot ugyanúgy hallgatok, elemzek, mint pl. Vinnie Colaiutát, vagy Thomas Langot. Az biztos, hogy a tanításomra a legnagyobb hatással Steve Smith és Szanyi Janó Solti János pedig etalon.
  • Meséld el, milyen hangszereken át jutottál el a most használt márkákig?
  • Előszőr szüleim az összegyűjtött, konyhabútorra szánt pénzükből vettek nekem egy Amatit. Örök hála. Aztán azt hiszem egy két lábdobos Century következett. Akkor éppen ott tartottam, hogy amiben nincs torz gitár az nem is zene, tehát nyilván kellett a két lábdob. Utána volt egy csodálatos Ludwig Super Classicom. Abban a színben amivel reklámozták a katalógusok címlapján!!! Ez volt az első komoly felszerelésem. Ekkor kezdtem el lemezeken játszani. Aztán megkerestek a Platin cég forgalmazói, hogy használnám-e a felszerelésüket, csinálnék-e bemutatókat. Kipróbáltam a dobot, meglepően jó volt, szóval igent mondtam. Itt indult el az endorzeri utam. Miután ennek vége lett megkerestek Hajdu Zoliék egy új márka, a Natal kapcsán. Ott folytattuk ahol abbahagytam, tanítás, filmek, bemutatók, koncertek. Bekerültem a nemzetközi endorzerek közé. Úgy gondolom, hogy sikerült egy jó itthoni brandet felépítenünk. Izgalmas volt. Köszönöm.
  • Miért a Pearl, a Sabian és az ArtBeat márkák mellett köteleződtél el? Hogyan tud a segítségedre lenni egy szaküzlet, nevesül a Tam-Tam Dobcentrum?
  • Jött a telefon, hogy szeretne velem találkozni a Tam-Tam vezetősége. Elmondták nagyon kedvesen, hogy endorzereket keresnek és régóta figyelik a munkámat. Szerintem tudnánk-e valahogy együtt működni? Előszőr a Sabian cinekről állapodtunk meg. Amikor felmerült a Pearl cég, illetve, hogy a Pearl Europe endorzere lehetnék, hát tudod az olyan, mint…nem is tudom, valami hatalmas lépés az életedben. De Zoliékkal túl azon, hogy felépítettük a brandet, jó barátok is vagyunk. Ezt meg az ember nem rúgja fel csak úgy. Szóval leültünk, én elmondtam, hogy milyen ajánlatot kaptam, mit csináljunk? Szerencsére sikerült nagyon korrekten elválnunk. A Pearl, Sabian a világ meghatározó márkái. Csodálatos felszereléseket és lehetőségeket kapok mind a gyártóktól mind a Tam-Tamtól. Többször játszhattam a Dobosok Farsangján, Nemzetközi Ütős Fesztiválon, filmeket készítek, stb. Nagyon hálás vagyok. Az Artbeattel régi a kapcsolatunk, nagyon jó dobverőket készítenek, a signature verőim is náluk készülnek.
  • Mit jelent az endorser szerepkör? Kötelesség, nyűg vagy megtiszteltetés?
  • Az én olvasatomban kötelesség és megtiszteltetés. A kettő egymás nélkül nem megy. Egy kérésem volt a váltásnál: hadd dolgozhassak. Adjanak lehetőséget, én hozom a produktumot. Adtak…
  • Hogyan vált lehetővé az oktatófilmed elkészítése?
  • NKA pályázat útján. Régi fejlövésem volt egy ilyen film elkészítése. Kijött egy erre irányuló pályázat és megnyertük a támogatást, amit köszönünk.
  • Hogyan vágtál bele a munkába? Megírt forgatókönyv alapján dolgoztál? Melyek voltak a kulcspontok, amikre felfűzted a történetet?
  • A forgatókönyvet én írtam. A legnagyobb nehézség az volt, hogy a félórás időkorlátba beleférjünk. Ennyiben maximalizálták a film hosszát, hogy akár iskolák is tudják használni. Az alapvető inspiráció Steve Smith History of the U.S beat filmje volt. Mindenkinek ajánlom, aki érdeklődik a téma iránt. A történet elmesélése szubjektív, nekem ezek voltak a meghatározó momentumok a könnyűzene történetében. Meg persze akiket kihagytam…. mindig érdekelt a téma, szeretek ilyen jellegű tartalmakat olvasni, nézni. Arra nagyon figyeltem, hogy tárgyi tévedések ne legyenek a filmben. Körülbelül 2 hónap intenzív kutatómunka előzte meg az elkészítést. A célunkat szerintem kezdjük elérni, pl a Szent György Hang és Filmképző Technikum is beemelte a tananyagába, a nézettsége nagyon magas és sok szakmai oldal is leközölte. Rádiók, televíziók, újságok is érdeklődnek a dolog iránt. Felkértek bemutatók tartására többek között a SzegeDrums és a Dobosok Farsangja. A HAK!-on pedig idén 17 előadást kötöttünk le.
  • A dobolás útját a hangszer fejlődéstörténetén, a stílusokon és jellemző művészeken át vázolod fel. Maga a hangszer változott a gyártási technológia fejlődésével vagy a művészek és a stílusok változtatták az új igényeknek megfelelően azt az idők során?
  • Szerintem a kettő párhuzamosan történt. Pl. ahogy hangosodott a zene, úgy volt szükség erőteljesebb hangszerekre, bőrökre, játékmódra. De ez érvényes az elektronikára is. Ez tök jó dolog, hogy együtt változunk a stílusok, technika, hangszerek fejlődésével.
  • Nagyon érdekes az elektronika, a computerek és az élő dobolás egymásra hatását bemutató rész a filmedben. Bíztató, hogy azért a hús-vér-lélek zenészekre mindig szükség lesz. Te ezt hogy látod?
  • Nekem az elektronika és az élő dobolás együttese teljesen természetes. A ’90-es évek végén is játszottam olyan zenekarban ahol ötvöztük a két játékmódot, meg ma is. Ha jó ízléssel van kitalálva a koncepció, akkor nagyon izgalmas tud lenni. Szerintem a hús-vér-lélek zenészek kreativitására nagyon komoly szükség van. Főleg ma, amikor bármilyen elektromos zeneszerző kütyü megvásárolható és a nappaliban össze lehet rakni egy produkciót. Könnyű ebben a nagy szabadságban eltévedni, mert ezek csak eszközök. Elég, ha meghallgatunk egy zenekar által összerakott anyagot és egy egyedül megkreáltat. Nem akarok senkit sem megbántani, biztos van, akinek sikerül. Persze haladni kell az elvárásokkal, érezhetően formálódnak a szerepkörök.
  • Zenélni a legjobb dolog, mert az jópofa és társasjátékban az igazi. Ez számomra a legfőbb üzenet a filmből. Kifejtenéd bővebben?
  • Örülök, ha ez jött le. Igen, szerintem ez a lényeg. Szerintem három meghatározó eleme van egy jól működő produkciónak: a kreativitás-szakmaiság, a társaság, az anyagiak. Minél több dolog van jelen, annál jobb a helyzet. De a kreatív-szakmai részt semmi nem tudja felülmúlni. Pénzt máshol is lehet keresni, barátkozni szintén, de azt a kreatív orgazmust, amit egy jól sikerült zenélés után érzünk, nem lehet máshol elérni. Takács Kanóc basszusgitáros fenomén barátommal azt szoktuk mondani, fel kell ültetni a közönséget egy érzelmi hullámvasútra. Ezért is fontos, hogy magabiztosak legyünk, főleg mi, dobosok. Az alapvető feladatunk nekünk az, hogy tudjuk az anyagot és segítsünk a többieknek, ha kell. A többi csak ezután jöhet.
  • Amikor te hangszert választasz, milyen döntő körülmények befolyásolnak?
  • Minél univerzálisabb legyen. Miután több fajta zenekarban játszom fontos, hogy sokoldalú legyen a hangszer.
  • Jelenleg milyen felszereléseket tartasz és melyiket mire és mikor használod?
  • Egy Pearl Session Studio Select és egy Pearl Decade Maple  felszerelésem van, a Sabian tányérokból egy nekem összerakott szettet használok.  AA, El Sabor, Nova, Chopper cinek vannak benne.  A filmet pl. a Session dobbal rögzítettük. A Decade a Pearlnek a középkategóriás cucca. Ilyen volt az első, amivel demóztam egy bemutatón a Tam-Tam kérésére. Akkor volt újdonság, ezt szerették volna bemutatni. Utána a HAK!-on is ez lett a turnécucc, volt szerencsém rengeteget játszani rajta mindenféle méretű színpadon. Nagyon bevált.
  • A színpadon a dobfelszerelés a leglátványosabb hangszer, nem csupán a mérete miatt. Mennyire érzed ezt motivációként a dobolni tanulni vágyók érdeklődésében?
  • Nagyon!!! Ez a legcsajozósabb. Egy Hak!-os előadáson hallottam, hogy a gitár mellett ez a legfigyelemfelkeltőbb hangszer, és a legnagyobb zenész-sztárok a dobosok a gitárosok mellett. A többit képzeljük hozzá…
  • A többi hangszeren való jártasság elsajátításához képest a dob mennyire bonyolult a tanulási szakaszban?
  • Rengeteg vicc van arról, milyen egyszerű megtanulni dobolni. Nagyon gyorsan látványos eredményeket lehet elérni alapszinten, hamar jön a sikerélmény. De profi szinten megtanulni nagy meló. Tudod: "Rossz a zenekarod, rúgd ki a dobosod." Sok fontos dolog történik ott hátul.
  • Kik voltak az alkotótársaid a filmben?
  • A filmet egy kiváló fiatal filmes, Kocska Ádám készítette. Szerintem csodálatos munkát végzett.
  • Gyönyörű környezetben rögzítettétek az anyagot: ez hogy sikerült?
  • Varga Lilla segített a helyszín megszerzésében. Játszottam vele ott és teljesen lenyűgözött a milliő. Szerettem volna egy rendhagyó helyszínen leforgatni a filmet, adta magát az ötlet, hogy ott legyünk. Köszönöm nekik!
  • Várhatunk-e tőled a közeljövőben dob oktatási anyagokat?
  • Az online oktatásra rendezkedtem be itthon, ehhez összeállt az itthoni stúdióm. Az online oktatás mellett elindul egy video sorozat, ahol híres dobosok híres megmozdulásait fogom elemezni, tanítani. Illetve elindítunk egy kibővített online oktatást is, ahol nem csak dob, hanem komplett zenekari oktatás lesz. Lebontva külön hangszerekre és együtt zenélésre. Nagyon várom, hogy elinduljunk! Emellett elkezdem elkészíteni a kezdő, közép és haladó doblecke csomagokat is. Természetesen tervben van a film folytatása is.
  • Akik látják a filmet és kedvet kapnak tanulni tőled, hogyan vehetik fel veled a kapcsolatot?
  • Facebookon, vagy a tsumeghi@gmail.com címen.

https://www.facebook.com/tamas.sumeghi/posts/3642590305823163

Fotó: Kocska Ádám

spirulina_10151.jpg

action_foto.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7716419704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása