Európai és magyar szemmel is érdekes könyvet jelentetett meg a Routledge kiadó a Global Popular Music sorozatában 2015-ben. A kötet címe magáért beszél: Made in Japan: Studies in Popular Music, ami távol-keleti szigetország könnyűzenéjébe enged betekintést.
A Made in Japan: Studies in Popular Music című, 2015 szeptemberében megjelent kiadvány a Routledge kiadó nevéhez fűződik, amelynek a Global Popular Music sorozatában jelent meg a Japánba és az ottani zenei világba kalauzoló a könyv. Európai és magyar szemmel is roppant érdekes egy a nyugatitól teljesen eltérő kultúra könnyűzenei világát és helyzetét megismerni. A könyvet Tōru Mitsui, a Kanazawa Egyetem professor emeritusa szerkesztette, aki egyébként az első posztgraduális kurzusokat is tartotta e témában, Japánban. További angolul megjelent munkái a Karaoke Around the World: Global Technology és a Local Singing című könyvek.
A Made in Japan egy igen átfogó munka a kortárs japán zene, könnyűzene történetének, szociológiájának és zenetudományának a megértéséhez. A kötetben található esszék bemutatják a japán popzene főbb alakjait, stílusait és társadalmi összefüggéseit, ami megfelelő kontextust nyújthat az olvasóknak ahhoz, hogy megértsék a tárgyalt műfaj jelentőségét a felkelő nap országában. Tōru Mitsui először a populáris zene történetének és hátterének az általános leírását adja, majd további tizenkét esszében és egy interjúban tárgyalja a legfontosabb témákat. Külön fejezet foglalkozik a mainstream könnyűzenétől távol eső témákkal, a japán könnyűzene perspektíváinak elemzésével. Egy másik, a Rock in Japan címet viselő fejezet pedig a japán rock különböző aspektusait tárja fel, míg egy harmadik a könnyűzene és a művészet kapcsolatát veszi szemügyre.
A kötet első része rész öt fejezetből áll, amelyben a könnyűzene mainstreamtől távol eső témákat boncolgatnak. Naomi Miyamoto a Takarazuka női zenés színházról ír, Shelly Brunt a Kohaku dalverseny jelentőségét elemzi, amely egyébként a második világháború háború után nemzetmegerősítő intézményként jött létre, és azóta is évente, szilveszterkor sugárzott program. A könyv első részében található egy részletes leírás a japán megszállás idejéről, amelyben bemutatják az élőzenei életet Yokohama „off limit” katonai klubjaiban, betekintést engedve a japán társadalom akkori életébe. Ez a rész az enka faux tradicionális műfaj fejlődéséről szóló írással zárul, amely korábban modernnek számító stílusokból származik, és a nyugati popzene alternatívájaként fogalmaztak meg.
A könyv második része a japán élő és rögzített rockzene történetét mutatja be az 1950-es évektől a napjainkig. Terumasa Shimizu felvázolja a fejlődést a háború utáni időszaktól, az eredeti japán rock kezdetéig a 60-as években. Ezután pedig az élő rock történetét követhetjük nyomon Japánban, az 1950-es évek kávéházaitól a mai többnapos szabadtéri fesztiválokig. A harmadik részében a filmek és az animációk zenéje kerül terítékre: Kyōko Koizumi zeneszerző Tōru Takemitsu egyik filmzenéjét elemzi, majd az Akira disztópikus, cyberpunk animációs film zenéje is vizsgálat alá kerül. Végül megtudhatjuk, hogy az animékben éneklő színészek, hogyan nyertek teret a helyi zeneipar slágerlistáin.
A könyv Tatsurō Yamashita-val készült rövid interjúval zárul, aki megélte a háború utáni könnyűzene fejlődését, így személyes szemlélettel egészíti ki a témát.
Ifj. Halmos Attila
Források
https://books.google.hu/books/about/Made_in_Japan.html?id=YWQKBAAAQBAJ&redir_esc=y
https://journals.openedition.org/volume/5114?lang=en