„A NAfME-nek olyan struktúrákat kell felépítenie, amelyek a zeneoktatás erejére támaszkodnak, de nemcsak a NAfME-t, hanem az egész oktatást megerősítik” – nyilatkozta az 1907 óta létező National Association for Music Education, azaz az amerikai zenepedagógusok szervezetének elnöke az egyik feladatukról. Ez talán azt is megmutatja, miért rendkívül fontos ez a szervezet az amerikai könnyűzenei oktatásban.
A National Association for Music Education (NAfME) az amerikai zenepedagógusok szervezete, amelynek feladata a zeneoktatás fenntartása és fejlesztése az Egyesült Államok iskoláiban. A szervezetet 1907-ben hozták létre Music Supervisors National Conference (MSNC) néven, majd 1934 és 1998 között Music Educators National Conference (MENC) formában volt ismert. A szervezet 2012-ben jogerősen Nemzeti Zeneoktatási Szövetség lett, amelynek több mint 130 000 tagja van, a központja pedig a virginiai Restonban található.
A NAfME a világ legnagyobb művészeti, oktatási szervezetei között az egyetlen olyan, amelyik a zeneoktatás minden aspektusával foglalkozik. A szervezet helyi, állami és országos szinten is támogatja a zeneoktatást. Forrásokat biztosít a tanárok, a szülők és a technikai személyzet számára, szakmai rendezvényeknek ad teret, illetve különféle lehetőségeket kínál a hallgatók és a tanárok részére. A szervezet tehát 1907 óta dolgozik azon, hogy mindenki hozzáférhessen egy átfogó és magas színvonalú zeneoktatáshoz, amelynek alapját képzett tanárok jelentik. A NAfME a zeneoktatás megalapozásáért, a zenetanulás elősegítéséért és irányításáért, mint az iskolai tanterv szerves részéért, és a művészeti oktatás nemzeti szabványainak a kidolgozásáért is felelős.
Ennek a szervezetnek köszönhető az 1967-ben kidolgozott Tanglewood Symposium, amely nagyban hozzájárult a könnyűzenei oktatás nagyobb mértékű elfogadottságához (erről itt olvashatnak egy korábbi cikkünkben). Mindezeken túl a könnyűzenei oktatás megreformálása is hozzájuk köthető az 1999-ben megszülető Housewright nyilatkozattal, amely jövőképet vázolt fel egy 20 éves oktatási és filozófiai tervvel a 2000-es évekre (erről is olvashatnak egy korábbi írásunkban).
A National Association for Music Education jelenlegi elnöke Kathleen D. Sanz, aki a South Florida Egyetemen végzett zeneoktatóként, majd a Colorado Egyetemen szerzett PhD fokozatot. Emellett jelenleg a Képzőművészeti Oktatási Központ (Center for Fine Arts Education) elnöke és vezérigazgatója. Sanz így nyilatkozott korábban a következő évek zeneoktatásáról: “A társadalmi, technológiai, gazdasági és politikai változók miatt gyorsan változó külső környezet komoly kihívásokat jelent, viszont komoly lehetőségeket is tartogat a zeneoktatás számára.” A NAfME elnöke fel is vázolt néhány észrevételt ezzel kapcsolatban:
– A hallgatók és a tanárok sokszínűségére kihatnak a társadalmi változások. Ezek pedig problémákat jelenthetnek az iskolák és a zenét oktatók számára is. Emiatt tisztában kell lenni a folyamatosan változó demográfiai adatokkal, és biztosítani kell, hogy a zenei programok tükrözzék a sokféleséget mind a hallgatók, mind a tanárok szempontjából.
– Az országos, az állami és a helyi önkormányzatoknak prioritásként kell kezelniük a gyermekek nevelését, amely magában foglalja a zeneoktatás iránti elkötelezettséget is.
– A technológiai lemaradás jelentheti az egyik legnagyobb kihívást. Meg kell oldani, hogy a hátrányos helyzetűek felzárkózzanak.
A NAfME elnöke mindehhez hozzátette: „a NAfME-nek olyan struktúrákat kell felépítenie, amelyek a zeneoktatás erejére épülnek, és amelyek nemcsak a NAfME-t, hanem az egész oktatást megerősítik.”
Ifj. Halmos Attila
https://www.nammfoundation.org/educator-resources/nafme-national-association-music-education