A Tanglewood nyilatkozat elindította a zenei oktatás reformját az USA-ban a zene tantervbe illesztésével. Az 1967-es alapelvek azonban elavulttá váltak, viszont jó alapot jelentettek a továbblépéshez, egy modernebb vízióhoz. Így született meg 1999-ben a Housewright nyilatkozat.
A Tanglewood nyilatkozat több mint 30 éven keresztül irányította az amerikai zenei oktatást. A MENC (Music Educators National Conference) azonban 1999-ben szükségességét érezte egy új konferencia összehívásának, amelynek az egyik fontos célja volt, hogy a következő generációk gondolkodásmódját is figyelembe vegyék, hiszem számos kérdés megváltozott az első szimpózium óta (pl. polgári jogok, technológia). Michael L. Mark elismert zenei oktató fogalmazott úgy 1999-ben, hogy: „Az elmúlt harminc évben több és gyorsabb változások történtek, mint a történelem bármely más három évtizedében.”
A MENC 1999-ben a Florida State University-n tartotta meg új konferenciáját, ahol viták és megbeszélések után megszületetett az úgynevezett The Housewright Symposium/Vision 2020, amely felvázolt egy jövőképet, egy 20 éves oktatási és filozófiai tervvel. Az eseményt a korábbi MENC elnök June Hinckley vezette, a szimpózium névadója pedig Wiley L. Housewright lett, aki a korábbi, 1967-es nyilatkozat kidolgozásában fontos szerepet vállalt. A tanácskozás bizottságainak felvetései között több érdekes kérdés is szerepelt. Miként lehet bevonni minél több embert a zenei részvételbe? Hogyan befolyásolják a társadalmi és technológiai változások a zene tanítását? Milyen kapcsolatokat kell kialakítani az iskolák között? Hogyan lehet a leghatékonyabban megtanítani a nemzetközi szabványokban előírt készségeket és ismereteket?
A bizottságok végül 12 pontban állapodtak meg, ebben egyértelműsítették, hogy a társadalmi és a technológiai változások nagyon nagy hatással lesznek az oktatás jövőjére, ezért a zenepedagógusoknak fel kell készülniük a technológiafejlődésre, és érteniük kell azokhoz az eszközökhöz, amelyek szükségesek a zenei tanulmányok előmozdításához. A nyilatkozat nagyrésze egyébként is a zenepedagógusokra összpontosított, akikkel szemben még több elvárás fogalmazódik meg, és még nagyobb felelősséget kellett vállalniuk a magas szintű zenei oktatás további fejlődéséhez.
A Housewright Symposium hangsúlyozta a zene mindenhatóságát is, amelynek az élményét minden ember megérdemli, életkortól, kulturális örökségtől, képességektől, vagy pénzügyi helyzettől függetlenül.
Összeállította: Ifj. Halmos Attila
Forrás:
https://nafme.org/wp-content/files/2015/12/18-HousewrightDeclaration.pdf?fbclid=IwAR2q9yv3ULB0sgBA8etOiypTwA3ej5lUhivT6v681ujCnPcx-jdUXBb_bOo
https://prezi.com/a5-8ala4jytu/the-housewright-symposium/