A Journal of Popular Music Education (JPME) 2017 óta jelenik meg. Szerkesztői abból indulnak ki, hogy a könnyűzenei oktatás az identitás megvalósításának, a tanulásnak, a tanításnak, a vállalkozói szellemnek, a kreativitásnak, a zenélésnek, mint a szabadidő egyik hasznos eltöltési formájának a megalapozója. Rövid ismertető egy amerikai szaklapról.
A Journal of Popular Music Education (JPME) egy könnyűzenével, elsősorban a könnyűzene oktatásával foglalkozó, alapvetően print formában megjelenő amerikai folyóirat. Az egyes fejezetei azonban külön-külön, online is megvásárolhatóak és letölthetőek. A JPME-t 2017-ben adták ki először, minden évadban három száma jelenik meg, 2020-ban eddig kettő jött ki, a következő decemberben várható.
A 2020-as kiadványokban szerepelnek anyagok a könnyűzenéhez szükséges technológiák iskolába történő beépítésének az akadályairól (Sondre Brudvik, David G. Herbert: What’s stopping you? Impediments to incorporating popular music technologies in schools), az online könnyűzenei oktatás kutatásának a bővítéséről (Christopher Cayari: Expanding online popular music education research), vagy éppen hét kiemelkedő ukulelés Youtube csatorna tartalomelemzéséről (Emmett James O’Leary: The ukulele and YouTube: A content analysis of seven prominent YouTube ukulele channels). A lap szerkesztői örömmel fogadják a hozzászólásokat, fontosnak tartják a diskurzust, ezért igyekeznek kiterjeszteni és megvitatni a könnyűzenei oktatás bármely aspektusát. A Journal of Popular Music Education-t Bryan Powell (Montclair State University) és Gareth Dylan Smith (Boston University) szerkeszti. A szerkesztők célja hogy az Association for Popular Music Education (APME) elképzeléseit kiterjessze és kibővítse ebben a folyóiratban, és diskurzust folytassanak arról, hogy mi is az a könnyűzenei oktatás, kik csinálják, hol, mikor és miért.
A JPME rendszeresen ismertet a témájába vágó tudományos cikkeket, könyveket, egyéb médiumokat és eseményeket. A folyóirat egyedülálló tulajdonsága, hogy gyakorlati cikkeket tesznek közzé a folyóirat visszatérő részében „Gyakorlatok és perspektívák” címmel. Ezek általában rövidebbek és kevésbé tudományosak, mint a többi írás.
A Journal of Popular Music Education (JPME) a populáris zeneoktatásban és annak területein igyekszik meghatározni, behatárolni, lebontani, terjeszteni a könnyűzenével kapcsolatos gyakorlatokat és diskurzusokat. Abból indulnak ki, hogy könnyűzenei oktatás az identitás megvalósításának, a tanulásnak, a tanításnak, a vállalkozói szellemnek, a kreativitásnak, a zenélésnek, mint a szabadidő egyik hasznos eltöltési formájának a megalapozója.
A JPME 2018-ban kiadott decemberi száma tartalmaz egy Fehér Könyvet, amelyet az Association for Popular Music Education (APME) elnökségi tagjai írtak. Ez felvázolja, hogy mit értünk jelenleg a könnyűzenei oktatás kifejezése alatt. Ebben az APME igazgatósági tagjai olyan megközelítéseket, gyakorlatokat és területeket határoznak meg, amely a jelenlegi könnyűzenei oktatást értelmezik. A könnyűzenei oktatás egy külön szakterületté vált, ami átfedésben van olyan területekkel, mint a könnyűzenei tanulmányok, a zeneoktatás, a zeneipar, a zenetechnológia és zenegyártás, a közösségi zene, az etnomuzikológia és a kommunikáció. A könnyűzenei oktatás sokszínű és befogadó, mély kereskedelmi és ipari kapcsolatokkal rendelkezik. Az APME Fehér Könyve itt olvasható.
Gareth Dylan Smith a folyóirat egyik alapítója egy interjúban beszélt a JPME alapításának az ötletéről és a létjogosultságáról. Ebben úgy fogalmazott, hogy a JPME a könnyűzenével kapcsolatos viták terjesztésének a fóruma az oktatás szolgálatlában. Korábban megkérdezte tőle a British Journal of Music Education szerkesztője, hogy „hova mennek az emberek publikálni a könnyűzenéről?”, ekkor döntött úgy, hogy a megoldás egy új folyóirat alapítása, ami kifejezetten a könnyűzene oktatásával foglalkozik.
Ifj. Halmos Attila
https://www.popularmusiceducation.org/the-journal/
https://www.popularmusiceducation.org/wp-content/uploads/2018/07/APME-White-Paper.pdf