Pop BORG - A linzi könnyűzenei gimnázium
A Linz belvárosában működő Pop BORG kiemelkedően jó példa arra, hogy lehet a könnyűzenét az iskolai intézményes keretek között tanítani. A legnépszerűbb osztrák zenekarok, mint a Parov Stelar, a Bilderbuch, a Krautschädl vagy a Folkshilfe tagjai kezdték itt pályafutásukat. Az ausztiai iskolarendszer eltér a magyartól, a BORG (Bundes Oberstufen Realgymnasium) egy gimnázium felső évfolyama, 14-18 tanulnak itt. Választható több különféle fakultáció, ezeket kiemelt óraszámban tanulják a diákok. Informatika, természettudományok, képzőművészet, kommunikáció, sport, külön profi sport, valamint zenei és külön könnyűzenei tagozat: ez a Pop BORG. A jelentkezés és egy felvételi vizsga után zongora, gitár, basszusgitár, dob, szaxofon, ének és hegedű szakon lehet itt zenét tanulni.
Wolfger Buchberger, az intézmény vezetője, dobos, 1992-ben kezdett itt dobot és bandcoaching-ot tanítani. Pár kollégájával együtt elkezdtek sulizenkarokat létrehozni, készítettek CD felvételeket, zenéltek az iskolai eseményeken, főleg sportrendezvényen, azokon több politikus is a vendégek között volt, elkezdtek felfigyeni az iskolára. 1996 és 1998 között évente rendeztek egy nagyszabású koncrtet a helyi Posthofban ami egy professzionális koncert létesítmény, 1998-ban pedig kidolgoztak egy koncepciót könnyűzenei irányú fakultációra. Akkorra már úgy beszéltek róluk a minsztériumban mint a "linzi Rocksuliról" és 1999-ben az oktatási minisztérium elfogadta a kidolgozott tantervüket, szabad utat kaptak az első évfolyam megkezdésére. Wolfger szerint ebben fontos szerepe volt egy világos koncepció kidolgozásának. Három részből álló célkitűzést fogalmazott meg, alappillérei a Purpose, Values, Vision elvek (cél, értékek, és vízió). A "Cél" az a gimnáziumi érettségi megszerzése valamint, hogy a zenei oktatáson keresztül a tanulóknak lehetőséget adjanak a zenét megélni, megtapasztalni, formálni és létrehozni. Az "Értékek" között szerepel a jól átgondolt, gyakorlatorientált elméleti oktatás és az egymás iránti tisztelet, tolerancia és jószándék. A "Vízió" az Wolfger szerint a vezető feladata: az ő esetében az ausztria zenei identitás erősítése és egy új, az osztrák popzene iránti figyelem létrehozása volt.
A tanulók a hagyományos gimnáziumi tantárgyak mellett heti 2-2 óraszámban tanulnak hangszeres, általános zenei és zenekari gyakorlat órákon. Ezekhez csatlakozik az utolsó két évben a választható tárgy, ami a pop szakon a zenei elektronika óra. Az iskola legprogresszívabb tantárgya a zenekari gyakorlat. Az első évesek feldolgozásokat játszanak, Pop, Funk, Blues, Rock stílusban. Itt is inkább zenekarok kevésbé ismert számain van a hangsúly, hogy elkerüljék a folyamatos "másolást". A második évfolyamtól a saját zenéjé a főszerep. A zenekar minden tagjának ötletet kell hoznia, ezeket a zenekar közösen dolgozza ki, együtt hangszerelik és hozzák létre a különböző részeket, szólamokat, megalkotva a dalt. Wolfger szerint ennek a folyamatnak a célja maga a kreatív alkotás. Nagyon figyel arra, ha egy 15 éves tanuló a saját ötletére ne kapjon negatív, destruktív kritikát, hiszen utána valószínű soha nem mer előállni a gondolatával, legyen az bármennyire jó. Ez építi a gyerekek önbizalmát és ösztönzi őket, hogy vállalják fel az ötleteiket. Minden évben vannak ún. projektnapok és projekthetek, amikor az első évfolyamosoknak többnapos próbákra, a másodikasoknak egy kastélyban egy dalszerző hétre, a felsősöknek pedig egy CD felvételre van lehetőségük. Félévkor, februában van egy nagyszabású, mindig teltházas koncert a fent említett Posthofban, profi hang és fénytechnikával, év végén pedig egy nyári koncert. A képzés végén a tanulóknak érettségizniük kell a hangszerükből és/vagy zenepedagógia tantárgyból, amihez hozzátartozik egy tudományos dolgozat írása. Ez lehet tudományos munka, valamilyen történelmi/analitikus kutatás, de akár egy saját kompozíció bemutatása, elemzése, tudományos kontextusba helyezése is.
Összegzés: minden elfogultság nélkül ki lehet jelenteni, hogy ez a gimnázium érezhetően formálja az osztrák zenei életet. A rádiók is elkezdtek Austropop zenéket játszani, ami a 90-es években egyáltalán nem volt jellemző. Az intézmény Ausztrián belül is egyedülálló, kreativitáson alapuló, modern profi oktatást nyújt a tanulóknak. Kiemelkedő szerepet kap az új zene írása, létrehozása, együt zenekari formában, ezek aztán CD-re kerülnek, koncerteken elhangzanak, tehát elhagyják az iskola falait. Ez az élmény és gyakorlat alapú oktatás önbizalmat ad, megszeretteti a zenét, értékeket ad a gyerekeknek, amiket később az élet minden területén hasznosíthatnak.
Ősze Gergely