Ősze Gergely zenész, zeneszerző, dobtanár a Bécsi Zeneművészeti Egyetem könnyűzenei szakán szerzett diplomát. zenekarával, a Gergely’s Raise Four csapattal 2019-ben jelent meg első albuma (Driving home), az aktív zenélés mellett több intézményben is oktat dobot. Ahhoz, hogy nyugati szomszédunk könnyűzenei kultúráját, annak fejlettségi szintjét jobban megértsük, az ausztriai oktatási rendszer sajátosságait is látnunk kell. A négy évig tartó általános iskolát nyolcéves középiskola/gimnázium követi, ahol a magyarországihoz képest sokkal komolyabb ének-zene oktatás folyik. Az osztrák iskolákban az osztálytermek zömét hangszerekkel is berendezték, szinte minden intézményben van zongora és gitár, de erősítők és akár dobfelszerelések is. Nem ritka, hogy az állami iskolák együttműködnek magánkézben lévő zeneiskolákkal. Módszertanilag ez több szempontból is előremutató gyakorlat, hiszen így valóra válhat például a „teamteaching”, melynek során egy-egy rövidebb időszakra, projekt alapon akár egy egész osztály fúvószenekarrá állhat össze. Az ausztriai tartományoknak nagy az önrendelkezési joguk, emiatt vegyes minták tapasztalhatóak az oktatási rendszerben. A Magyarországon működő zenei konzervatóriumokhoz hasonló zeneoktatás is létezik, ám ezek az intézmények többségében privát, nem állami fenntartásúak. Sok esetben a tartományok vagy városok is segítenek az iskolák üzemeltetésében, s nem elhanyagolható tényező, hogy elég drága a tandíj, ezért sokszor vegyes arányban támogatják az intézményt a szülők, a tartomány és az állam. Jazz és pop tanszakok is nagy számmal működnek a zeneiskolákban, illetve pár éve már lehetőség nyílt a közoktatásban valamilyen hangszerből érettségizni, ez pedig az egyik legfontosabb belépővé vált a zenei tárgyú felsőoktatásban. A 2010-es évek végén egységesítették a tantervi modulokat, a főtárgyat (hangszert) 80 százalékban tanulják a hallgatók a zeneiskolákban. Ezeknek a folyamatoknak a következményeként egyre jobban eltűnni látszik az éles határ a jazz és például a rockzenei képzés között, de nagyobb távlatokban maga a komoly- és könnyűzene közti távolság is csökkent a oktatási személetmódban. Négy ausztriai nagyvárosban is működik zenei felsőoktatás, az igény pedig olyan nagy, hogy jellemző a tanárhiány. Ősze Gergely a bécsi Institut für Popularmusik példáján mutatta be azt a sokirányú képzést, amely az ausztriai rendszert jól jellemzi: művészeti, pedagógiai és tudományos vonalon is elindulhatnak a hallgatók. Egy, a zenepedagógus- és zeneművészképzés különbségeit áthidaló szintet is létrehoztak, hogy könnyebb legyen az átjárás a kettő között. További lehetőség a doktori tudományos fokozat megszerzése, ahogyan például a linzi egyetemen is nyílik mód erre.
Ősze Gergely/Énekes András