A pécsi szál (Aki ért hozzá, az jól tanítja)
2024. február 06. írta: Poptanító

A pécsi szál (Aki ért hozzá, az jól tanítja)

Könnyűzenét oktatók ingyenes pedagógiai-módszertani kurzusa Pécsen, február 20-án

Aki ért hozzá, az jól tanítja

aki_ert_hozza_pecs.jpgKönnyűzenét oktatók ingyenes pedagógiai-módszertani kurzusa Pécsen

Időpont: 2024. február 20. kedd, 10.00-17.00 óra

Helyszín: Eck Imre Alapfokú Művészeti Iskola (Pécs, Endresz Gy. u. 2/b.)

 Témák és előadók

 

10.00-11.30

Módszertani kérdések a könnyűzene tanításában

Milyen módszertani szempontokat érdemes figyelembe venni a növendékek oktatása során?

231120-klemdenes.jpgAz előadás a következő témákat érinti: a zenei képességek és készségek szerepe, fejlesztési lehetőségei; a gyermekek (növendékek) előzetes ismeretei, azok használatának lehetőségei az egyéni hangszeres órákon; a növendékek motivációjának szerepe; órára való felkészülés; óravezetéssel kapcsolatos kérdések; zenei írás-olvasás alapvető módszertani kérdései.

Az előadás végén a résztvevők által felvetett módszertani problémákat is megbeszéljük.

 

Előadó: Dr. Klem Dénes PhD., adjunktus, EKKE Zenei Intézet

Egerben szerezett oklevelet karnagyként illetve történelemtanárként. 2009–2016 között egy ének-zenei általános iskolában tanított Egerben, 2014-től oktat az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Zenei Intézetében módszertani tárgyakat. 2023-ban doktorált neveléstudományból. Ütőhangszereken 9 éves korától játszik, jazz-dobolni Jeszenszky Györgytől tanult. Rendszeresen játszik zenekarokban (színház, szimfonikus zenekar, jazz), gyerekeket és felnőtteket is tanított dobolni.

 

11.45-13.15

A fejlődésünk mérföldkövei

Út a felnőtté válásig

231120-irinyit.jpgAz előadás során Erik Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete mentén ismerkedhetünk meg a mozgás, a beszéd és az erkölcsi fejlődés legfontosabb mérföldköveivel a születéstől kezdve egészen a fiatal felnőttkorig. Betekintést nyerhetünk a kötődéselmélet alapjaiba, illetve az alapvető szükségletek modelljét is megismerhetjük.

 

Előadó: Irinyi Tünde pszichológus (klinikai szakpszichológus jelölt)

A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar viselkedéselemzés BA képzés elvégzése után (2016) a Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológia MA képzésén szerzett klinikai gyermeklélektan szakirányú diplomát (2019). Erasmus ösztöndíjjal fél évet járt University of Limerick-re (Írország), közben a Debreceni Egyetemen angol–magyar bölcsészettudományi szakfordító végzettséget is szerzett. Ötödik éve pszichológus Református EGYMI Debreceni Tagintézményében, 2020 óta pedig a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar, Klinikai és mentálhigiéniai gyermek és ifjúsági szakpszichológus szakirány hallgatója.

 

13.45-15.15

„Magadnak tanulsz, nem nekem tanulsz”

A hatékony kommunikáció és a motiváció kérdései a tanításban

Minden tanár álma a csillogó szemű, lelkes és motivált növendék, aki szorgalmasan gyakorol, mindent elsőre megért, és néha még az ember gondolatait is kitalálja. A valóságban azonban gyakran előfordul, hogy frusztráltan kérdezzük magunktól: „Már ezerszer elmagyaráztam, hogyhogy még mindig nem érti?” Vagy: „Eddig olyan szépen gyakorolt, most meg mi történt?”

231120-hodossi.jpgCarl Rogers, a humanisztikus pszichológia irányzatának „szülőatyja” életművének jelentős részében arra kereste a választ, hogy hogyan és milyen eszközökkel tudjuk elősegíteni egy másik ember fejlődését a lehető leghatékonyabb módon. Egykori tanítványa, Thomas Gordon pedig Rogers elméleteit még konkrétabban „aprópénzre váltva” kommunikációs technikák sokaságát tesztelte a tanári gyakorlatban. Hogyan lehet minél hatékonyabban dicsérni, és hogyan igazítsuk ki a legmegfelelőbben, ha a másik valamit nem úgy csinál, ahogyan kellene? Hogyan értessük meg magunkat minél jobban, és hogyan értsük meg minél pontosabban, amit mondani próbálnak nekünk?

Az előadás során ezekkel a módszerekkel ismerkedünk, valamint ezzel összefüggésben azzal, hogy mi mindenen múlhat a tanítványok motivációja, és mit tehetünk azért, hogy a lelkesedésük minél inkább megmaradjon.

 

Előadó: Hodossi Nóra pszichológus, zenész, ELTE PPK egyetemi tanársegéd

A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karának Pszichológia alapképzésén diplomázott 2014-ben, majd a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának Pszichológia mesterképzésén Klinikai- és egészségpszichológia szakirányon végzett. 2020 óta az ELTE PPK Pszichológiai Doktori Iskoláján a Személyiség- és Egészségpszichológiai Program hallgatója, kutatási témája az általános iskolai nevelés hatása a menstruációs attitűdök alakulására. Jelenleg egyetemi tanársegéd az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karán. A Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola oboa és ütő tanszakán tanult, a Lara mesék zenekarban fúvós hangszereken, a Nincs kilincs zenekarban pedig alt szaxofonon játszik.

 

15.30-17.00

Amikor egy tananyag „önmagát” tanítja

avagy a megfigyelések fontossága a könnyűzenei oktatásban

231120-benkozs.jpgA megfigyelések az emberi tanulás bármely területén döntő fontosságúak. A zenetanulásban és annak oktatásában is így van ez. Megfigyeléseink kiterjednek az adott zeneműre és a tanítvány reakcióira, tanulási folyamatának apró részleteire is. Rugalmas módszertannal pedig jó eredményt érhetünk el, ha a megfelelő úton próbáljuk az információt átadni, rendszerezni, gyakorlatba helyezni. Az eltérő korú, társadalmi helyzetű, intelligenciájú (röviden nem homogén összetételű), zenélni szerető, tanulni vágyó emberek jól veszik az akadályokat, ha az oktató nyelvezete, gyakorlatai, tanácsai közelebb állnak a személyes attitűdjükhöz, mint amikor nekik kell egy általánosan megfogalmazott rendszerhez viszonyulniuk. Mivel a könnyűzene és annak tanítása eleve szubjektív látásmódot kíván, ebben a témakörben a rugalmasság jobban belefér a módszertanba, mint más művészeti ágaknál.

 

Előadó: Benkő Zsolt blues gitáros, gitároktató

Bluesgitáros, előadó, oktató. Magyarországon és számos európai országokban jegyzett gitáros, többféle zenekari formációval és szólóban is fellép kluboktól a fesztiválokig. Közel harminc éve tanít gitárt, több helyen tartott gitárkurzusokat (pl. Gitármánia tábor), bluestörténeti előadásokat (pl. Hangszert a kézbe), hangszerbemutatókat és improvizációs kurzusokat.

A Hangőr Egyesület kurzusa az NKA Hangfoglaló Program támogatásával

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr2018319219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása