A zenetanárok kiváltsága, hogy nemcsak zenészeket, hanem felelős digitális polgárokat is formáljanak a jövő számára – vallja Edward White és José Valentino Ruiz, akik gondolataikat a NAfMe (National Association for Music Education) honlapján tették közzé.
A technológia gyors fejlődésének köszönhetően a közösségi médiában a zene szerepe is átértelmeződik. A videómegosztó platformok nemcsak a zene megosztásának, de a globális együttműködésnek is eszközei lehetnek. Az internet mindenkinek lehetőséget nyújt, hogy bemutathassa tehetségét, új hangzásokkal kísérletezzen, és megismerkedjen más zenészekkel. Emellett lehetővé teszi a rajongótábor kiépítését és akár a hírnév megszerzését is.
Az internet egyik leghasznosabb tulajdonsága, hogy nem korlátozza a felhasználók közötti távolság. A zenészek virtuálisan együttműködhetnek hasonló gondolkodású művészekkel, könnyedén áthidalva akár kulturális szakadékokat is. Ez pedig hatékony párbeszédet, a zenei kifejezés sokszínű szövevényét, szimfóniáját hozza létre, ami olykor megkérdőjelezi a normákat és soha nem látott magasságokba emeli a kreativitást. A közeli kameraállás és a vágatlan előadások erejét nem szabad alábecsülni. Ezek a videók nemcsak a zenei készséget, hanem a művész személyiségének, szenvedélyének és művészi érzékének lényegét is megragadják. A publikálásra érkező követő kommentek és interakciók pedig értékes visszajelzések.
A zeneipar ma már gyakran a közösségi médiához fordul, amikor új tehetségek után kutat. A producerek és a koncertszervezők a megosztott tartalmak alapján fel tudják mérni a művész karizmáját, sokoldalúságát és színpadi jelenlétét. Így nem feledkezhetünk meg arról, hogy a zenepedagógusok mennyire fontos szerepet játszanak a zenei készségek csiszolásán túl abban, hogy felkészítsék a diákokat a modern zeneipar követelményeire. A jól tájékozott zenepedagógus tudja, hogy a közönséggel való online kapcsolattartás ma már szinte nélkülözhetetlen a sikerhez. A jó tanárok nem csak zenei tudást adnak át, hanem olyan művészek olyan generációját nevelik, akik magabiztosan képesek eligazodni a digitális térben.
Az oktatók megtaníthatják a diákoknak, hogyan reagáljanak a kritikára, és hogyan vegyenek részt olyan beszélgetésekben, amelyek elősegítik a művészi fejlődésüket. Az online kommunikációval kapcsolatos készségek csiszolása kulcsfontosságú, mivel így a tanulók értékes eszmecserét folytathatnak a virtuális térben. A világ digitálisan összekapcsolódott, a tanárok kiváltsága, hogy nemcsak zenészeket, hanem felelős digitális polgárokat is formáljanak, akik megértik tetteik hatását, tiszteletben tartják a kreatív közösséget, a technológiát pedig a globális kapcsolat eszközeként használják.
A digitális zenei közösségek arra ösztönözik a zenészeket, hogy lépjenek ki a komfortzónájukból, és műfajok ötvözésével kísérletezzenek. Képzeljünk csak el egy csellistát, aki elmerül az elektronikus zene rejtelmeiben, vagy egy népdalénekest, aki kipróbálja magát rockzenészként. Ezek a műfajokon átívelő együttműködések nemcsak a normákat kérdőjelezik meg, hanem teljesen új zenei szubkultúrákat hoznak létre.
A rövid videók megjelenése páratlan lehetőséget kínál a zenepedagógusok számára, hogy tanítványaikat megerősítsék. Nagy segítség nekik, ha megtanítják őket videók készítésére és arra, hogyan igazodjanak el a digitális világban. A pedagógusok azt is megmutatják diákjaiknak, hogyan léphetik át a határaikat, hogyan léphetnek kapcsolatba más művészekkel, és hogyan alakíthatják saját művészi sorsukat. Ahogy a zene és a technológia továbbra is harmóniában marad, a zenepedagógusok határtalan zenei lehetőségek felé vezethetik a diákokat.
Edward White, José Valentino Ruiz
(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://nafme.org/blog/harnessing-digital-performance/