Dancecult: az elektronikus tánczene kutatása
2021. november 30. írta: Poptanító

Dancecult: az elektronikus tánczene kutatása

Az elektronikus tánczene (EDM) az egyik legmodernebb, legnépszerűbb és egyben a legvitatottabb könnyűzenei műfaj. A 2000-es évek elején egyre komolyabban kezdtek tudományos téren is foglalkozni ezzel a stílussal, ennek eredményeként pedig elindult a Dancecult.

211130-dancecult.jpgA 2005-ben megalakult Dancecult levelezőlistaként indult, hogy fóruma legyen az elektronikus tánczenei kultúrák (EDMC) megvitatásának. Ebből később egy összefoglaló bibliográfiai projekt lett, majd 2009-ben létrejöjjön a mindenki számára hozzáférhető, szakértők által szerkesztett folyóirat a Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture. Ez az e-folyóirat olyan kutatásokat folytat, amelyek feltárják az elektronikus zene helyszíneit, technológiáit, hangjait, kultúráit történelmi és kortárs perspektívában. A portált úgy is szokták jellemezni, hogy a technológiák és a kibertér közötti kapcsolat élvonalbeli kutatásának a helyszíne, az EDMC-k tudományos fóruma.

A Dancecult évente egyszer jelenik meg.  A folyóirat alapító-szerkesztője Graham St John, akinek kulturális antropológusként az egyik szakterülete az elektronikus tánckultúra. E témából több könyve is megjelent: Technomad – Global Raving Countercultures (Equinox 2009), Electronic Dance Music Festivals and Event-Cultures (Bloomsbury 2017), Rave Culture and Religion (Routledge 2004). Az ausztrál antropológus az utóbbi években a svájci Fribourgi Egyetem Társadalomtudományi Tanszékének a tudományos munkatársa, és a Dancecult: Journal of Electronic Dance Music Culture mellett a European Efflorescence of Burning Man szerkesztője is.

A Dancecult-ra elsősorban azért lett szükség, mert szakértők úgy gondolták, hogy az elméleti és módszertani vitákat, különös tekintettel a tapasztalatok tanulmányozásának az antropológiai megközelítéseit nem osztották meg a populáris zene tudósaival. A Dancecult cikkei többségében a résztvevők megfigyeléseinek és néprajzi kutatásainak a leiratai. Óriási hangsúlyt fektetnek az élő elektronikus tánczenére, a fesztiválokon, klubokban szerzett tapasztalatokra. Az EDM előadások nyilvánvaló tömegtársadalmi jellege és a fesztiválok túlsúlya vonzóvá teszi a szociálantropológusok és szociológusok számára az EDMC-k tanulmányozását. Viszont a folyóiratban nagyon kevés figyelmet fordítanak a zenei hangzásra, szerkesztésre, a DJ-k által pörgetett zenék gyártására és produceri munkára. A fő csapásirányt az antropológiai és interdiszciplináris elemzések, valamint az események társadalmi kutatás adja.

A Dancecult-hoz köthető a Dancecult Research Network (DRN) kutatási hálózat, amely tudósok és hallgatók interdiszciplináris szervezete, résztvevői pedig az elektronikus tánczenei kultúrákat minden aspektusból kutatják. A DRN elismeri, hogy a DJ-k előadásaitól kezdve a táncklubokig az elektronikus tánczene politikája, esztétikája és kultúrája áthatja az underground és a populáris mozgalmakat. Oktatási és kutatási hálózatként a DRN elősegíti az EDMC műfajainak, esztétikájának, technológiáinak és egyéb megnyilvánulásainak nemzetközi kutatói közötti információcserét, ezen kívül erőforrás-megosztást és együttműködést is kínál.

Ifj. Halmos Attila

Források: https://dancecult-research.net/

https://www.researchgate.net/publication/305333348_Popular_Music_Studies_and_the_Problems_of_Sound_Society_and_Method

https://dj.dancecult.net/index.php/dancecult

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7916769086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása