Zenészek közösségfejlesztési szerepben
2020. február 28. írta: Poptanító

Zenészek közösségfejlesztési szerepben

Dominus Ákos: MusInc – Zenészek közösségfejlesztési szerepben

A hazai könnyűzenei képzés állt a fókuszban az idén 30 éves debreceni Rocksuli és az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Oktatást Támogató Alprogramjának közös, „Könnyű/Zenét/Tanulni” című konferenciájának, amelynek a debreceni Ifjúsági Ház adott otthont november 28-án. Három szekcióban, összesen tizenegy előadás hangzott el a nap folyamán.

A nem-formális, közösségfejlesztési célokkal történő zeneoktatás Magyarországon egyelőre nem túl bevett gyakorlat.  Az Európai Unió Erasmus+ programja által támogatott „MusInc” projektben azonban négy másik ország, Anglia, Olaszország, Lettország és Románia mellett hazánk is részt vesz, mellyel a társadalmi célú zenetanítás itthon is ismert módszer lehet mind a hátrányos, vagy speciális helyzetű csoportok, mint a zenészek karrierútját tekintve. Dominus Ákos, aki a kulturális ipar számos szegmensében, többek között Sziget Fesztivál fenntarthatósági menedzsereként is dolgozik, a MusInc kapcsán a közösségi zenész definícióját tartja a legfontosabbnak.

77182088_2547081785573609_2473234884219371520_o.jpgA közösségi zenészeknek nem a színpad a terepük, inkább zeneiparon kívüli szereplők, akik zenei közösségfejlesztési eszközökkel jóléti és társadalmi céllal tanítanak különböző hangszereken. Több olyan tevékenység ide tartozik, mellyel a legtöbb ember már találkozott élete során, például a népdalkörök, a táncházi zene, óvodai-iskolai zenés foglalkozások, idősgondozásban való zenei tevékenységek, illetve specifikus célú csoportok tanítása, például büntetésvégrehajtási intézetekben.  A közösségi zenetanítás hatásos módszer különböző szociális és személyes diszfunkciók javításában, így az együttműködési, koncentrációs és konfliktuskezelési készségeket fejleszti, növeli a magabiztosságot, akár az önértékelési problémákat is képes kezelni. Ezeken a foglalkozásokon jellemző a hagyománytisztelet, illetve népi kultúrával való kapcsolat kialakítása, mint a táncházi zene vagy az asszonykórusok esetében. A vokalitás és ritmus kiemelt szerepe is feltűnő, vagyis a közösségi zenészek könnyen használható hangszerek és az énekhang által igyekeznek célcsoportjukat fejleszteni. Nyitottak mindenki felé és nincs minőségi kritérium, nem igazán kívánnak zenei előképzettséget ezek a képzések. A harminc éve működő, dél-angliai szervezet, a WREN Music volt a kezdeményezője az Erasmus+ kutatásnak, melybe olasz, román, litván szervezetek társultak, Magyarországot a budapesti Szubjektív Értékek Alapítvány képviseli. A MusInc a közösségi zenész fogalmának tisztázását tűzte ki céljául, illetve egy online tudásbázis létrehozását, mely közösségi zenészek számára követhető gyakorlatokat, mintaprojektek, óravázlatokat, értékelési szempontokat és minőségbiztosítási rendszert közvetít. Ennek a mindenki számára nyílt tudásbázisnak nagy előnye az adatpálhatóság, másrészt a jelenségre való figyelemfelhívás és lehetséges integrálása az oktatásba. A közösségi zenészek tehát zeneiparon kívüli karriert folytatnak, magas szociális érzékkel rendelkeznek, műfajokon átívelő rugalmasság jellemző rájuk és multiinstrumentalista tudás. Módszertanként ismert többek közt a reflektív gyakorlat, vagyis a foglalkozások tanulságainak megbeszélése a résztvevőkkel. Emellett fontos a gyors sikerek lehetővé tétele, a biztonságos tér kialakítása, vagyis a gyengeségekért nem nevetnek ki senkit, hiszen erősen sérülékeny csoportokról van szó. A kockázatelemzés, válasz-stratégiák kidolgozása is feladata a zenészeknek, melynek eredményeként bizonyos viselkedési problémák kezelhetőbbé válnak. A Co.Re. kórus egy firenzei idősgondozási projekt, mely 2010 óta létezik zenész szociális munkások közreműködésével. Módszertanuk a reciprocal training, vagyis zenei élmények, emlékezések, önéletrajzi narrációk adják az alapját annak a műsornak, melyet közösen alkotnak meg alkalomról alkalomra. Ezeken egyszerre akár 70-80 fő van a színpadon, melyek nyilvános előadásokként színházakban, városi terekben, akár börtönökben játszódnak. Alapvető célja a projektnek a résztvevő idősek életminőségének javítása, illetve a többségi társadalom nem önellátó idősekről alkotott képének megváltoztatása. Az egyéni történetek elmesélése alkalmat ad az életesemények felértékelésére, egyúttal mindez történelmi reflexió is, amely a mindenkori hallgatóság számára releváns lehet. A mintaprojekt természetesen az idősek pszichikai és fizikai képességeinek fenntartására is irányul, de számos példaértékű gyakorlat létezik Európában, s immár Magyarországon is. A MusInc pedig épp ezeknek a tudásoknak a formalizációjában érdekelt, hogy közös, nyílt platformon (musinc.wrenmusic.education) tegye elérhetővé a módszertanokat.

 Dominus Ákos/Énekes András

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr4315495738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása