„Nehéz zenét tanítani elegendő hangszer nélkül. De nem lehetetlen. Az általános iskolai zenetanítói pályafutásom kezdetén mindössze egy beszakadt dob állt rendelkezésemre, miközben olyan osztályteremre lett volna szükségem, amelyik jól fel van szerelve hangszerekkel. Néhány kreatív trükk segítségével mégis sikerült zenét tanítanom a diákjaimnak.”
Jessica Peresta Arkansasban él, általános iskolai zeneoktató és író. Célja, hogy fiatal zenetanároknak olyan zeneoktatási ötleteket, óraterveket és segítséget biztosítson, amire neki is szüksége lett volna kezdőként. Peresta az alább cikkben arról írt, hogyan lehet zenét tanítani elegendő hangszer nélkül.
„Használd, amid van!
Lehet, hogy nem áll sok hangszer a rendelkezésedre – vagy egyáltalán nincs is hangszere az iskoládnak –, ezért azt javaslom, arra koncentrálj, amid van. Először is, a diákjaidnak van testük és hangjuk. Kezdetnek ez is megfelel. A tanítványaid rengeteg mozgásos gyakorlatot végezhetnek, dalokat énekelhetnek, illetve tapsolva, lábukkal dobogva kísérhetik magukat. Ha van néhány hangszer az iskolában, de éppen nem elég az egész osztály számára, a gyerekek felváltva használhatják őket.
Légy kreatív!
Ha az iskola biztosít néhány hangszert, egy kis kreativitással többféleképpen is lehet őket használni. A meglévő hangszereket felváltva használja minden gyerek, hogy egyikük se maradjon ki a mókából. Amikor egy dalt tanítasz, először természetesen megtanulják a szöveget és eléneklik azt. Ezután néhány diák énekelhet és mozoghat, mások egy testütő gyakorlatot csinálhatnak, a többi diák pedig részt vehet egy hangszeres foglalkozáson. Ha van elég időd az órán arra, hogy a diákok váltogassák a szerepeket, akkor természetesen ezt is megteheted. De ha nincs is rá idő, a gyerekek akkor is megtanulják, hogy néha játszhatnak a hangszereken, néha pedig nem, de valamilyen módon mindig benne vannak a közös zenélésben.
Egy másik módja a kreativitásnak a „központok” kialakítása. Ha a központok újak számodra, a legjobb tanácsom az, hogy állíts fel 4-6 állomást, mindegyikben különböző tevékenységekkel. Így a tanulók hangszerekkel fognak foglalkozni, amikor az adott központban rájuk kerül a sor. Lehetnek dallam- és ritmushangszer-központok, mindegyiknél más-más utasításokkal.
Szerezz be póteszközöket!
Gyakran az iskoláknak egyszerűen nincs pénzük hangszerekre. Ilyenkor rögtönözhetünk hangszereket mindennapi használati tárgyainkból. Például a vödrös dobolás fantasztikus módja annak, hogy a dobolást megismertesd a diákjaiddal. Bármelyik helyi barkácsboltban könnyen be lehet szerezni néhány nagyobb vödröt. A célnak megfelel, és jóval olcsóbb, mint egy igazi dobfelszerelés, az ütőket pedig akár tompa ceruzákkal is lehet helyettesíteni. Ha van internet hozzáférés az iskolában, akkor csodálatos virtuális xilofonok, boomwhackerek és cintányérok is a rendelkezésünkre állnak. Az egyik kedvenc weboldalam a scratch.mit.edu, ahol több hangszert is ki lehet próbálni virtuálisan.
Cserélgess!
A cserélgetés is egy lehetőség a hangszerek pótlására: cserélj hangszert egy másik iskolában tanító zenetanárral. Van a szomszéd iskolában olyan hangszer, ami a te iskoládban nincs, és fordítva? Tudsz esetleg kölcsönkérni? A hangszerek kölcsönzése, cserélgetése emellett egy másik lehetőséget is hordoz magában. Kapcsolatokat tudsz kialakítani más zeneoktatókkal, összefogva közös zenéléseket is szervezhettek két, vagy akár több iskolával együtt.
Tervezd meg a jövőt!
Van egy jó hírem: idővel minden jobb és könnyebb lesz. Lehet, hogy most nincs elég hangszered, ám ez nem jelenti azt, hogy nem tervezhetsz a jövőre. Készíts egy listát arról, hogy milyen hangszerekre lenne szükség az osztályteremben, majd kezdj el gondolkodni azon, hogyan lehetne beszerezni ezeket a hangszereket. Ne arra összpontosíts, hogy mindent egyszerre szerezz be, hanem évekre bontva gondold végig, hogy fokozatosan hová szeretnél eljutni, és kezdd az elején.”
Jessica Peresta
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)
Forrás: https://www.thedomesticmusician.com/how-to-teach-elementary-music-without-enough-instruments/