„Megfigyelted már, hogyan reagálnak a gyermekek a zenére? Ha odafigyelsz rájuk ilyenkor, felszabadult, örömteli pillanatoknak leszel tanúja. Azt is látni fogod, ahogyan a kreativitásuk és egyéniségük kibontakozik. Ez egyszerűen varázslatos.” Mindezt Dr. Darla S. Hanley, a Berklee College of Music professzionális oktatási részlegének dékánja vallja, aki számos szakmai szervezetnek, egyesületnek aktív tagja, tapasztalt művészeti vezető, miközben jazz- és popzeneoktatásra, gyermekzenére és kreatív mozgásra szakosodott.
„Ma a zene világa szó szerint a kezünkben van. Az internetnek köszönhetően bárki, bármikor a legkülönfélébb zenéket hallgathatja. Néhány kollégámmal a Berklee-n rendszeresen tartunk továbbképzést zenepedagógusoknak, amelyeken gyakran esik szó különböző internetes platformokról, ahol zenét lehet hallgatni (például a YouTube és a Spotify). A résztvevőket általában nagyon érdekli, hogyan használhatják ezeket a felületeket a tanórákon. A tanárok sokszor nehezen döntik el, milyen lejátszási listákat állítsanak össze. Fontos, hogy a listán lévő számok szemléletesen bemutassák a különböző műfajokat, de le is kössék a diákokat.
Aki először vág bele ilyesmibe és tanácsot kér, annak általában azt javaslom, hogy stílusok, témák vagy történelmi korszakok alapján állítsa össze a lejátszási listát. Ezzel a zenetörténet tanítása is egyszerűbb lesz. Vegyük például a jazzt! Többféle válogatást hozhatunk létre: olyat, amely a műfaj különböző típusait képviseli (pl. big band, swing), vagy olyat, amely a múlt ikonikus előadóira összpontosít (Louis Armstrong, Dave Brubeck, Ella Fitzgerald), netán egy olyat, amely a modern műveket mutatja be. A jazz lejátszási listák között lehet olyan is, amely elősegíti a kreatív mozgást (személyes kedvencem a Thunderwalk G. Benson-tól), a hangszerjátékot, vagy a vokalizációt. Ezek a jól összeállított lejátszási listák aztán felhasználhatók a kreativitás fejlesztése és a művészi előadás elősegítése során is.
Szerintem leginkább azokat a dalokat érdemes gyűjteni a tanórára, amelyek a tanároknak is mosolyt csalnak az arcára. A gyerekek vissza fogják tükrözni a tanáruk reakcióját. A zeneszámok arra is használhatók, hogy a gyerekeknek megmutassák, hogyan kell hangszerelni, komponálni, egymáshoz kapcsolódni. Továbbá segít nekik improvizálni, utánozni, egymást vezetni, meghallgatni, együtt mozogni és játszani.
Végezetül az a jó, ha a lejátszási lista segít a gyerekeket rávezetni arra, hogyan hallgassanak zenét és hogyan reagáljanak arra. Fontos, hogy ki tudják fejezni, és meg tudják indokolni preferenciáikat azáltal, hogy megosztják a zenei döntéseiket. Közben kipróbálhatják ötleteiket, és alkalmazhatják fejlődésben lévő készségeiket és tudásukat. A gyerekek ritkán fognak csalódást okozni, ha a zene elnyeri a tetszésüket. Ezek után tanárként csak annyi a dolgunk, hogy hagyjuk őket kibontakozni egy befogadó környezetben. Ne feledjük, sosem vagyunk túl fiatalok ahhoz, hogy élvezzük a zenét!”
Dr. Darla S. Hanley
(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)