Zeneoktatás a rácsok mögött
2023. szeptember 11. írta: Poptanító

Zeneoktatás a rácsok mögött

Akik dolgoztak már fiatalkorúak börtönében, pontosan tudják, hogy az oktatás ott nem prioritás, a zeneoktatás pedig végképp nem. Ezt Kat Crawford, a BreakFree Education technológiai fejlesztője is tanúsítja, aki az elmúlt évtizedben több mint százhúsz ilyen intézménnyel dolgozott együtt, hogy megpróbáljon változtatni ezen.

230911-breakfree1.jpg„A zene hihetetlenül fontos a diákjainknak” – mondja Kat Crawford. „Ha nem hallgathatják, akkor maguk zenélnek. Amikor csak tudnak, együtt énekelnek, és ha nincs más, az ujjaikkal dobolnak. Esetükben egyszerűen nem lehet kikapcsolni a zenét.”

A BreakFree egy nonprofit szervezet, melynek célja, hogy oktatási lehetőségeket kínáljon bebörtönzött fiatalok számára. Amikor Mike Moyes, a Berklee beiskolázási alelnöke tudomást szerzett a BreakFree-ről, tudta, hogy a Berklee Online a szervezet segítségére lehet.

„Mindig is tudtam, hogy vannak tehetséges zenészek, akik a börtönben kötnek ki” – nyilatkozza Moyes. „Motiváltak, megvan bennük a készség, a képesség és a tehetség, csak egy esélyre várnak.”

230911-katcrawford.jpgA Berklee Online és a BreakFree közötti együttműködés a Crawford által kidolgozott Unsung Songwriting Contest nevű kurzussal kezdődött. A jelenleg negyedik éve futó kurzuson dalszerzést tanulnak a diákok, akik a végén részt vehetnek egy dalszerző versenyen is. A programban résztvevők közül Moyes (jobb oldali kép) és Crawford évente kiválasztanak valakit, aki megkaphatja a Berklee Online kurzus ösztöndíját.

Az Unsung tananyag első leckéjének keretében dalszövegeket elemeznek, például a We Shall Overcome, a Sunday Bloody Sunday a U2-tól, a Get Up, Stand Up Bob Marley-tól kerül terítékre. A tanulókat ezután arra kérik, hogy írjanak a saját problémáikról (például a börtönbe kerülésről). Ezután megtanítják őket arra, hogyan kell az ötleteiket dalformátumra adaptálni, végül pedig egy online zeneszerkesztő programban, a SoundTrapban mindenki elkészítheti a saját dalát, majd a kész szerzemények zsűri elé kerülnek.

230911-mikemoyes.jpg„Történjen bármi, a zenén keresztül meg lehet változtatni az emberek élethez való hozzáállását. A zenélés terapeutikus hatású” – vallja Crawford. „Ez volt az általam tervezett anyag alapötlete is. Segíteni akartam ezeknek a fiataloknak kibontakozni. Valahányszor alkalmaztuk a módszeremet, rengeteg lenyűgöző dalt kaptunk, és elképesztő történeteket hallottunk. Például a 2020-as verseny első helyezettjeit, egy duót büntetésből elkülönítettek, mert túl gyakran énekeltek együtt. Egy tanár, aki tudott a helyzetről, engedélyt kért, hogy a két fiatalt bevihesse egy látogatószobába, ahol aztán megalkották a győztes dalt.”

A 2022-es versenyen öt győztest választottak ki az ország minden tájáról beérkezett pályázatok közül. Moyes konzultált Crawforddal arról, hogyan válasszák ki azokat, akik a leginkább alkalmasak a Berklee Online kurzuson való részvételre. Sok tényezőt kellett figyelembe venniük, ugyanis nem akarták, hogy egy diáknak rossz tapasztalatai legyenek egy kurzuson, például mert a technológia nem volt megfelelő, vagy, mert nem kapta meg a szükséges támogatást a létesítményen belül. A BreakFree az intézményekkel is egyeztetett az ösztöndíjasok kiválasztásában.

„Szeretnék együtt dolgozni az ifjúsági börtönökkel, hogy megtudhassam, ki az, akit igazán izgat a zene mélyebb megismerése” – mondja Moyes. „Kit lelkesít igazán a projekt, ki akar tanulni az akkordmenetről vagy a szövegírásról? Sajnos az sem mindegy, barátságos-e a velünk dolgozó büntetés-végrehajtó tiszt. Olyan diákokat akarunk találni, akik nemcsak érdeklődnek, hanem tényleg motiváltak is.”

Az ösztöndíj egyik előnye, hogy a kedvezményezettek felvehetik a Berklee Online kurzusokat, de a társaik nem tudják, hogy börtönben vannak. Moyes és Crawford olyan oktatókkal hozza össze őket, akiket tájékoztat a helyzetükről.

Az egyik nyertes így nyilatkozott: „Morris professzor végtelenül türelmes volt velem, hiszen a bezártság miatt sok mindent nem tudtam a kinti világról. A professzor minden tőle telhetőt megtett, hogy segítsen. A szabadságvesztésem alatt magamba szívtam és felfogtam a zene alapjait.”

Crawford és Moyes folyamatosan fejlesztik a közös tananyagukat. Remélik, hogy a továbbiakban is Berklee Online ösztöndíjat és együttműködési lehetőséget kínálhatnak a börtönben tanuló diákoknak.

„Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a Berklee Online segíti a zene iránt érdeklődő diákokat, hogy folytathassák tanulmányaikat” – mondja Crawford. „Alig várjuk, hogy lássuk, milyen hosszú távú hatása van ennek a programnak az ösztöndíjasainkra.”

Talia Smith-Muller

(Fordította Ifj. Rozsonits Tamás)

 

forrás: https://online.berklee.edu/takenote/berklee-online-and-breakfree-education-collaborate-to-offer-music-courses-to-incarcerated-students/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr6318211817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása