Hip-hop az osztálytermekben
2022. január 13. írta: Poptanító

Hip-hop az osztálytermekben

A hip-hop a második legnépszerűbb zenei műfaj az Egyesült Államokban – hívta fel a figyelmet a Nielsen Music, majd hozzátették: a pedagógusoknak érdemes ezt műfajt használniuk a diákok eléréséhez.

220113-rapzene.jpgCassie Crim, az Illinois állambeli Joliet középiskolai matektanára 2017-ben egy rap-videóval mutatkozott be az algebrát tanuló hallgatóinak. Cardi B Bodack Yellow című slágerét írta át „Codack Yellow”-ra, amelyben matematikai kifejezésekre hivatkozott, illetve az elvárásait fogalmazott meg. Cassie Crim azonban korántsem az egyetlen tanár az USA-ban, aki a hip-hop-ot, mint oktatási segédeszközt használja. A kaliforniai Pasadenában Manuel Rustin, a John Muir Gimnázium társadalomtudományi tanára például ugyancsak rap dalokkal igyekszik megértetni a diákjaival az aktuális eseményeket a Városi kultúra és társadalom című kurzusán. A detroiti Frederick Douglass Akadémián, Quan Neloms, arra kérte a diákokat, hogy kedvenc rap számaik szövegeiben, főiskolai szintű szókincsre, valamint az amerikai történelem kulcsfontosságú eseményeire és fogalmaira való hivatkozások után kutassanak.

Az említett három tanár az amerikai pedagógusoknak ahhoz az új generációjához tartozik, akik magukévá tették a Hip-Hop Pedagógia (Hip-Hop Pedagogy) névre keresztelt oktatási módszert. Ez egy olyan tanítási forma, amely az Egyesült Államokban az egyik legnépszerűbb zenei műfajt veszi igénybe az osztálytermi sikerek elősegítése érdekében. Ezt egyébként a hip-hop pedagógiai tanfolyamok is segítik, amiken középiskolai tanárok és főiskolai oktatók tanulhatják meg, miként lehet kiaknázni a hip-hop kultúra gazdagságát annak érdekében, hogy Shakespeare-től az idegtudományig terjedő témákba minél jobban be tudják vonni a hallgatókat.

Az hip-hop nem új keletű „vendég” az amerikai tantermekben, hiszen az elmúlt évtizedekben olyan tudósok, mint Marc Lamont Hill, Chris Emdin és Jeff Duncan-Andrade is feltárták a hip-hop hatását és hatékonyságát oktatási környezetben. Kutatásaikban arra jutottak, hogy a hip-hop felhasználható a kritikai gondolkodási készségek, a kritikus műveltség, a médiaműveltségi ismeretek és még sok egyéb tanítására. A hip-hop tudományának a kialakulása egyébként Tricia Rose Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America (Fekete zaj: rapzene és fekete kultúra a kortárs Amerikában) című 1994-es könyvével kezdődött. Azóta pedig számos hip-hop oktatókönyv született, és több mint 300 főiskola és egyetem kínál hip-hop kurzusokat. Persze felmerülhet a kérdése, hogy a hip-hop zenének van-e helye például az erőszakosság, a túlzott fogyasztásra ösztönzés vagy a nőgyűlölet „dicsőítésével” az osztálytermekben? Sokan erre azt mondják: ezeket nem a hip-hop találta ki, csupán tükröt tart a társadalom elé, ugyanakkor platformot is biztosít arra, hogy ezekről a kérdésekről beszélni lehessen. Ezt tette meg a már említett Manuel Rustin, aki a Childish Gambino This is America című provokatív videójával arra késztette a diákjait, hogy kritikusan elemezzék az amerikai társadalom helyzetét.

Nem véletlen tehát, hogy miközben a Nielsen Music arra hívta fel a figyelmet, hogy a hip-hop a második legnépszerűbb zenei műfaj az Egyesült Államokban, azt is hozzátették: a pedagógusoknak érdemes ezt műfajt használniuk a diákok eléréséhez.

Ifj. Halmos Attila

 

Why hip-hop belongs in today's classrooms (theconversation.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/16812294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása