Verseny a diákokért
2023. október 17. írta: Poptanító

Verseny a diákokért

„Veterán tanárként oktatói sikereimet rugalmasságomnak köszönhetem. A diákjaim már az első óráimon modern popslágereket játszanak. Ha ugyanazokat a darabokat tanítanám, mint más tanárok a környéken, kevesebb új diákom lenne.” – Állítja Jennifer Eklund, a Piano Pronto módszertani könyvsorozat, valamint számos kiegészítő daloskönyv szerzője.

231017-zongora.jpgJennifer Eklund a Long Beach-i Kaliforniai Állami Egyetemen szerzett zenei alap- és mesterdiplomát. Lelkes hangszerelő, zeneszerző és a Piano Pronto módszertani könyvsorozat, valamint számos kiegészítő daloskönyv szerzője. Kottafeldolgozásai a népszerű zenei kedvencek kézreálló, előadásra kész feldolgozásait tartalmazzák bármilyen korú és tudásszintű tanuló számára. A Musicnote oldalon az alábbiakban foglalta össze a popzene jelentőségét a zongoraórákon.

„A zongoratanítás világában a popzenét gyakran nevezik a zenei menü ’desszertjének’, mivel a klasszikus daraboknak nagyobb a ’tápértéke’. Online fórumokon is sokszor olvasom azt, hogy a tanárok a popzenei válogatást mellékprojektként emlegetik, tehát az ilyen darabok kisebb hangsúlyt kapnak az óráikon. Szerintem ezt a gyakorlatot érdemes átgondolni, tekintettel a hozzánk jelentkező diákok céljaira, és a versenyre, amit a YouTube-on elérhető oktatóprogramok jelentenek.

Nem szabad figyelmen kívül hagyni a popzene üzleti értékét. Több mint két évtizedes veterán tanárként oktatói sikereimet rugalmasságomnak köszönhetem. A diákjaim már az első óráimon modern popslágereket játszanak. Ha ugyanazokat a darabokat tanítanám, mint minden más tanár a környéken, kevesebb új diákot tudnék szerezni.

A zongoratanároknak ma nem csak más oktatókkal kell versenyezniük, hanem a YouTube-os oktató videókkal is. Ahelyett, hogy a tanárra támaszkodnának, a diákok sokszor inkább oktatóvideókat néznek. Amit a YouTube-videók nem tudnak helyettesíteni, az az emberi interakció és a kötődés. A modern slágerek közös felfedezése remek módja annak, hogy megmutassuk a diákoknak, hogy érdekel bennünket az a zene, amely számukra fontos és érdekes.

A popzene egy élő műfaj, amely folyamatosan változik, és ahol állandóan új dalok jelennek meg. Igaz, sokszor a bőség zavara miatt hirtelen nem is tudom hova kapjak. Ilyenkor fordulok a diákjaimhoz, akik segítenek választani. Mindössze meg kell tőlük kérdeznem, milyen zenét hallgatnak mostanában. Amikor egy diák egy popslágert szeretne megtanulni, valószínűleg van még öt másik társa, akik örömmel játszanák ugyanazt a dalt. Tekintettel a popzene rövid élettartamára, nem unatkozom.

A popzenének nemcsak üzleti, hanem számos zenei előnye is van. Az egyik a ritmika, különösen a szinkópák. A pontozott és szinkópás ritmusok áthatják az egész popzenét, és ez olyasmi, amitől a tanárok néha ódzkodnak, mert túl bonyolultnak tartják kezdő diákok számára. Véleményem szerint ennek éppen az ellenkezője igaz. Mivel a popdallamok nagyon is ismerősek a diákoknak, ezeket a ritmusokat könnyű tanítani, hiszen a diákok tudják, hogyan kell hangoznia a zenének. Ezért a popzene nagyszerű lehetőséget kínál az elméleti munka integrálására és életre keltésére. Például rengeteget lehet beszélgetni az akkordmenetről és arról, hogyan lehet ezeket az egyéb akkordokkal bővíteni. A haladóbb tanulókkal ezek a beszélgetések olyan témákra is kiterjedhetnek, mint az improvizáció, a kiterjesztett akkordhangzások, az akkordok helyettesítése, a zeneelemzés és a különböző kísérőminták.

231017-jennifer_eklund.jpgGyakran beszélgetek a kollégáimmal arról, mennyire fontos, hogy a zeneszerzést, a hangszerelést és az átírást is meg tudjuk tanítani a diákoknak. Ez egy újabb módja annak, hogy könnyebben tudjunk betörni a piacra, mivel számos funkcionális zenei készséget meg tudok tanítani.

Összefoglalva, a popzene egy erőteljes műfaj, amely tanárként rengeteg lehetőséget kínál mind üzleti, mind zenei szempontból. Nemrégiben hallottam egy tanárról, aki egy 1980-as évek témájú hangversenyt tervezett, és arról az izgalomról, amit ez a zeneiskolájában kiváltott. A lehetőségek ebben a sokoldalú műfajban végtelenek, és az öröm, amelyet mind én, mind a tanítványaim megtapasztalnak, semmi máshoz nem fogható.”

Jennifer Eklund

(Fordította: Ifj. Rozsonits Tamás)

Forrás: https://www.musicnotes.com/blog/the-power-of-pop-music-in-piano-lessons/

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr9418236399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása