Hogy jó dalok szülessenek
2022. augusztus 04. írta: Poptanító

Hogy jó dalok szülessenek

Az ImPro School 2020 júliusában indította útjára az első hazai dalszerző képzést, amelynek vezető oktatója Csányi Rita (The Anahit). A négy és fél hónapos kurzusból azóta három sikeresen lezárult, a negyedik pedig 2022. szeptember 14-én kezdődik. A kreativitás fenntartásáról és az ehhez kötődő módszerekről beszélgettünk Csányi Ritával.

220804-csanyi_ritaok.jpgMi szükséges ahhoz, hogy egy dalszerző termékeny maradjon és elkerülje az alkotói válságot?

– Londonban, az Institute of Contemporary Music performance egyetemen tanultam dalszerzést és az a három év gyakorlatilag arról szólt, hogy ránevelte, miként tudunk folyamatosan kreatívok maradni. A nap 24 órájában hatások érnek, vannak érzéseink, gondolataink, folyamatosan történik velünk valami, tehát van miről írni. Mindenkinél vannak válságok, nálam is előfordul, de én ilyenkor is írok, csak az így születő dalkezdemények nem feltétlenül tetszenek. Fontos – és ezt a képzés során is mindig hangsúlyozom –, hogy azért kell folyamatosan írni, hogy az inspiráció megmaradjon. Az így születő dalokból tudjuk kiválasztani azokat, amiket később használni lehet. Vannak különböző technikák, amik segítenek, hogy a leblokkolás ne feltétlenül jelentsen elakadást. Az egyik kedvenc gyakorlatom erre, hogy először csak felírunk a jelenlegi állapotunkhoz kapcsolódó mellékneveket és főneveket, aztán véletlenszerűen összepárosítjuk ezeket, majd az így létrejött szókapcsolatokat megvizsgáljuk, és a legszimpatikusabbat kiválasztjuk a leendő dal címének. Ennek mentén pedig elkezdjük leírni a gondolatainkat, amit majd dalszöveggé varázslunk, és aztán elkezdhetjük zenével kísérni. A másik fontos dolog, hogy el kell fogadni, nem minden jó, amit írunk. Egy héten két-három dalkezdemény születik, és ha ezt megcsináljuk, azzal könnyebben kerüljük el az írói blokkokat. A legnagyobb hiba, ha leállunk. Ha sokáig nem írunk, akkor befeszülünk, és egy idő után nem is merjük elkezdeni a munkát újra.

Milyen stílusú dalokat írnak a hallgatók a tanfolyamotokon?

– A kurzus célja, hogy mindenki minden stílusban tudjon írni. Minden héten van stílusgyakorlat óra, kell írni pop dalt, reggae-t, rockot. Ilyenkor megtanulható, milyen tempó, technikák, topline-ok jellemzők egy stílusra. Azért, hogy végül mindenki megtalálja a saját stílusát.

Akik dalszerzést tanulnak nálatok, saját projekthez írnak dalokat, vagy inkább más előadóknak dolgoznak?

– Ha jön egy előadó, aki úgy döntött, hogy szeretne magának dalokat írni, ott van egy cél, ami fókuszáltá teszi a folyamatot. Az első lépés mindig az, hogy megtaláljuk a saját zenei stílust, ami általában a legnehezebb. Ilyenkor határidőre demókat készíttetek, akár több stílusban is, így megtalálhatjuk a leginkább a diákhoz illőt. Azok, akik csak kedvtelésből szeretnének dalszerzést tanulni, az esetek többségében mindenféle stílusban írnak, bár jellemzően el tudnak veszni útközben. Éppen ezért velük is próbálok egy célt kitűzni, mert azzal mederben tudjuk tartani a folyamatokat.

Az ImPro School kurzusán a hallgatók kész zenei alapra írják a dalszövegeket vagy maguk készítik el azt is?

– Mind a kettő. A legtöbb diák már úgy érkezik, hogy korábban rakosgatott össze zenei alapokat különböző programokban, vagy épp zongorán, gitáron tudják magukat kísérni. Az is előfordul, hogy kész zenei alapokkal dolgoznak, amiket innen-onnan megvásároltak. Hosszú távon érdemesebb valamilyen szinten megtanulni a produceri folyamatokat, de ez nem feltétele annak, hogy valaki megtanulja a dalszerzést.

Mennyiben tér el a csoportos és a magánórák tematikája?

– Amióta elindult a dalszerzés képzés az ImPro Schoolban, az összes dalszerzési alapot ott adom át a hallgatóknak. Teljesen kezdő dalszerzőket egyénileg már nem vállalok, őket minden esetben az ImPro-ba irányítom. A dalszerző képzés nagyon intenzív, ráadásul előnyösebb is csoportban tanulni, hiszen egy dalszerzőnek ideális esetben más zenészekkel kell együtt dolgoznia. Azok, akik hozzám jönnek egyéni képzésre, ők már nem kezdők, éppen ezért ezek az alkalmak inkább tekinthetők konzultációnak. Gyakori, hogy profi dalszerzők, vagy akik elvégezték az ImPro Schoolt, konzultációra jönnek hozzám, ami sokkal inkább projekt jellegű. Ez már nagyon fókuszált munka, egy lemez, kislemez vagy egy megjelenő dal kapcsán dolgozunk együtt, ahol én már inkább valamiféle co-writing partner vagyok.

A tanfolyam során a co-writing-ot is tanítjátok?

– Igen, külön modul van erre. A közös munka során rengeteg nem egyértelmű szituációval találkozhat egy dalszerző, amikről fontos beszélni. Tudni kell például, hogy milyen ötletekkel a zsebünkben kell megérkeznünk egy közös session-re, hogy hatékonyak legyünk. Rá kell jönni arra is, hogy ez az alkalom nem rólunk, hanem a dalról szól. Itt nincsenek egyének, kompromisszumokat kell kötni, el kell fogadni, hogy nem mindig nekünk van igazunk. A cél az, hogy a dal a lehető legjobb legyen. Érdekes, hogy ez a modul szokott a legtöbb konfliktushoz vezetni, de ezekben az esetekben Vincze Judittal – akivel együtt csináljuk ezt a képzést – ott vagyunk és mentoráljuk a hallgatókat. Gyakran születnek izgalmas kollaborációk, és pont ezért fontos megtanítani a hallgatókat az együttműködésre. Ha már tudják, hogyan kell jól levezényelni egy közös munkát, milyen platformokon, milyen gyakorisággal kell kommunikálni a szerzőtársakkal, akkor a munka gördülékeny lesz, és jó dalok születnek.

Sedulyák Violetta

Fotó: Biklai Sándor

A bejegyzés trackback címe:

https://poptanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr5717899457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása