Legyen a könnyűzene is mindenkié!

Lombos Márton: Teret a kreativitásnak!

2019. június 26. - Liska Enikő

lombos1.jpg

 

Mindig ámulattal hallgattam a történeteket azokról a képzésekről, amelyekben gyerekek saját maguk által választott projekteket valósíthattak meg. Az egyikben két gimnazista srác egy hajót rakott össze úgy, hogy amikor elakadtak, mérnököket kerestek fel. A másikban két tinédzser fiú utazott el Bécsbe, ahol az utcazenélésből keresett pénzüket olyan számítógépparkba fektették, amivel kriptovalutát bányásztak. Ennek az lett az eredménye, hogy hasonló informatikai rendszerek megépítésével bízták meg őket. Meggyőződésem, hogy a könnyűzenében is éppen ez a szabadság a legizgalmasabb.

Tovább

„Nincs két egyforma gyerek” - Alternatív módszerek a zeneoktatásban

Digitális korban élünk, a diákokat teljesen más impulzusok érik, máshogy gondolkodnak, mint harminc, vagy akár tíz évvel ezelőtt. Az oktatási rendszer nem tud olyan gyorsan, és olyan mértékben alkalmazkodni, mint sokak szerint szükséges lenne, apró trükkök segítségével viszont a tanterv sem sérül, és a diákok motivációja, figyelme is fennmarad. Jerzsele Katalin ének és fafúvós magánoktató mutat be egy egyszerű, mégis hatékony módszert.

jerzselek_hak.jpg

Jerzsele Katalin a Hangszert a kézbe! interaktív kiállítás egyik állomásán. 

Tovább

Növekedés van, de komoly fejlesztések szükségesek

„Megfigyelhető egy növekedő tendencia, de ez nem jelenti azt, hogy nincs baj.” A fenti megállapítást Főző Zsolt, a Hétfa Kutató Kft. munkatársa tette, miután ismertette a Poptanítás Munkacsoport résztvevőivel a 2018-as ProArt zeneipari jelentés készítési módszereit és eredményeit.

proart1.jpg

Részlet a ProArt jelentésből. Enyhe növekedés figyelhető meg a könnyűzenei költések terén is. 

Tovább

Miért nem lehet a (zene)iskolában könnyűzenét tanulni?

A fenti kérdés évtizedek óta foglalkoztatja a magyar zenészeket, zenepedagógusokat. Általános probléma, hogy a közoktatásban a diákok jó, ha a szolmizálásig eljutnak, a pianínó, szintetizátor – ha van – lakat alatt van tartva, a legtöbb zeneiskolában pedig eretnekség a klasszikus zenén, esetleg a jazzen kívül mást is tanítani. Eközben szabadidejében gyakorlatilag mindenki könnyűzenét hallgat. Jerzsele Katalin, a Poptanítás Munkacsoport egyik állandó tagjának írása.  Problémafelvetés.

fb_img_1538864113873.jpg

Vendégszerzőnk, Jerzsele Katalin, a Poptanítás Munkacsoport tagja

Tovább

Hangszert a kézbe, Dunaharaszti!

A dunaharaszti Laffert Kúriában folytatódik az NKA Hangfoglaló Program és a Hangszeresek Országos Szövetségének (HANOSZ) interaktív hangszerkiállítása. A rendhagyó énekórákkal egybekötött ingyenes hangszersimogatót május 23. csütörtök és május 25. szombat között tekinthetik meg az érdeklődők. 

Kik és mennyien játszanak hangszeren, vagy költenek zenére ma Magyarországon?

54255968_2339096259705298_2755215318451224576_n_1.jpg

Az NKA Hangfoglaló Program Innovációs Alprogramja keretében a Hangfoglaló Programiroda a WINWINWIN Kutató és Tanácsadó Kft.-vel – az Ipsos Zrt. bevonásával – országos, reprezentatív felmérést készített, amelyben a 18 év feletti népesség hangszeres képzettségét és zenei fogyasztását vizsgálta. A szakemberek több szempontú súlyozási eljárást alkalmaztak a nem, a korcsoport, az iskolai végzettség és a településtípus figyelembevételével.

Tovább

Hangképző zeneműhely: A zenetanulás lehetősége mindenkié!

img_0481_copy.JPG

A Hangképző zeneműhely egy különleges elegye a zeneiskolának és a magánzene-tanulásnak. A magántanárok által létrehozott iskolában nincs kötelező tananyag vagy vizsga, van viszont közös zenélés, nyári tábor, növendékkoncert és pályázati lehetőség. Vendégszerzőnk, Bősze Bea, a Hangképző zeneműhely alapítójának írása.

Tovább

Integrálható-e a könnyűzene-oktatás a klasszikus zenei képzésbe?

stock1.jpg

Integrálható-e a könnyűzene-oktatás a klasszikus zenei képzésbe? Ez volt a központi kérdésfelvetése a Poptanítás Munkacsoport májusi első ülésének, amelyet a Szentendrei Városháza dísztermében tartottak. Az eseményre a könnyűzenei oktatásban jártas tanárok mellett a párbeszéd kialakulásának érdekében zeneiskolák igazgatóit, tanárait is meghívták.

Tovább

Könnyűzenei Módszertani és Képzési Központ: Cél a tudás összegyűjtése, rendszerezése és elérhetővé tétele

58384594_2371648616450062_594127520454934528_n.jpg

Egy lehetséges Könnyűzenei Módszertani és –Képzési Központ tervezetéről tárgyalt április 25-én délután a Poptanítás Munkacsoport, az NKA Hangfoglaló Program Magyar Könnyűzenei Oktatást Támogató Alprogramjának szakmai, tanácsadó testülete. A megbeszélést rendhagyó helyszínen, a törökszentmiklósi Ipoly Arnold Könyvtár, Múzeum és Kulturális Központban tartották, ahol egyúttal a Hangszert a kézbe! interaktív kiállítást is megtekinthették a résztvevők.

A könnyűzene egy sokakat foglalkoztató intellektuális szakma, amelynek nem alakult ki az oktatási rendszere, az akadémiai elfogadottsága, és a mindenki számára elérhető struktúrája – foglalta össze Bajnai Zsolt, a Hangfoglaló Program Kollégiumának vezetője egy korábbi interjújában a magyar könnyűzenei oktatás helyzetét. Ezen leghatékonyabban egy módszertani központ segítségével lehetne változtatni, amely összegyűjtené a már létező gyakorlatokat és oktatási technikákat, egyúttal egységes oktatási rendszert alakítana ki, amelyben az intézmények között lehetséges az átjárás.

57059811_2364390483842542_8295180847720431616_n.jpg

A fényképeket a Hangszert a kézbe! rendezvényen készítette Balogh Marcell

Fontos, hogy az oktatás az alap szinttől az egyetemi szintig működjön, ezért külön programcsomagok indulnának az általános zenei műveltség elmélyítésére, valamint a kedvtelésből zenélők és az előadóművészek ismereteinek szélesítésére. Kiemelt szerepet kapna továbbá a pedagógusképzés és a zeneipari háttérszakmák oktatása.

A Könnyűzenei Módszertani és –Képzési Központ tervezetének kialakítása folyamatban van, a szakmai egyeztetés jelenleg is zajlik. Akik szívesen részt vennének az egyeztetésben, a Könnyűzenei Oktatást Támogató Alprogram munkatársait elérik az alprogram hivatalos Facebook oldalán, vagy a komment szekcióban megoszthatják véleményüket a szélesebb közönséggel.